Ефектът от Борисовите икономически мерки
Борисов обяви нов пакет икономически мерки за борба с кризата на стойност 2 млрд. лв. с голям акцент върху по-високи разходи за здравеопазване и социални харчове. Като цяло, изключая здравеопазването, мерките са безсмислени и няма да дадат положителен ефект. Една по една:

1. 50 лв. добавка към пенсиите през следващите 3 месеца.
Какъв е смисълът от това? Пенсионерите няма как да са пострадали от кризата, защото те получават фиксирани плащания от държавата, които не са зависими от икономическия цикъл. Доходите на пенсионерите няма как да паднат по време на криза, защото те по дефиниция не работят. Може единствено да паднат ако държавата реши. Защо тогава им се дава добавка? Няма как да е антикризисна мярка, това очевидно е предизборна мярка.

2. Минималното обезщетение на безработица се вдига от 9 на 12 лв. удължава се периода на изплащане на обезщетения с три месеца.
Това е най-вредната мярка, защото ще забави възстановяването на пазара на труда. Всяко увеличение в обезщетенията за безработица и периода на изплащане означава по-нисък стимул за търсене на работа и съответно завишаване на цената на труда. Това е особено пагубно в период на криза, когато приходите на предприятията се свиват и капацитет за изплащане на по-високи заплати не съществува. Точно чрез такива мерки краткосрочната "кризисна" безработица може да се превърне в по-дългосрочна и "структурна".

3. Субсидия 35 евро за седалка на турист в самолет за туроператорите (за международни туристи).
Това просто едва ли ще има особен ефект. То от субсидия няма смисъл когато просто няма туристи. По-добре да се помисли за допълнителни данъчни съкращения като свалянето на ДДС за сектора. Така поне със сигурност ще има финансов ефект.

Останалите мерки или са по-дребни или изглеждат що-годе адекватни. Но е разочароващо, че правителството продължава да не мисли за по-сериозно сваляне на данъците. Сваляне на корпоративния данък или ДДС (или вдигане на прага за регистрация) би стимулирало инвестициите, което е най-важното нещо в период на криза.

Реклама

Inspiration Hub

 
  • Поляк спечели първия етап в Обиколката на България

    На 28.07.2020 г. се проведе първият етап на 67-мата Международна колоездачна обиколка на България с генералното спонсорство на ДЗИ, дружеството с най-дълга история и опит на българския застрахователен пазар. Полякът Алан Банашек (Mazowsze Serce Polsk...
  • Ценете кадрите си. Отстоявайте принципите си

    Покажете на служителите и клиентите си, че наистина държите на тях и то устойчиво във времето. Това се отплаща в трудни моменти като настоящия, коментира Иван Илчев, основател на Casa Kakau в специално интервю за b2b Media. Иван Илчев e маркетоло...
  • Живеем в интересни времена

    Виждам една позитивна страна от цялата ситуация и това е, че който подценяваше процеса на трансформация и дигитализация преди кризата, буквално сега ще е принуден да отдели човешки и капиталов ресурс в тази насока. Виждаме, че дори и държавната админ...

Коментари

Реклама

Още анализи:

Още новини: