Стартъпите или иначе казано стартирането на нов бизнес, винаги започват с идея за продукт или услуга, които обаче често не претърпяват никаква промяна или развитие. Придържайки се към дългогодишната формула за стартиране на нов бизнес, предприемачите пишат бизнес план, подават го към потенциални инвеститори, набират екип, представят продукт и започват да продават докато или успеят, или фалират. По-голямата част от тях не могат да се похвалят с голям успех, уви. Те обаче обикновено са в категорията предприемачи, които разчитат, че имат добра идея, но не са отделили и минута време да се поинтересуват какво точно иска клиентът.

Ерик Рийс - предприемач и консултант на стартъпи, е създателят на концепцията за lean startups. Макар и основите да принадлежат на lean или „стегнатото“ производство, разработено в Toyota, именно Рийс прави методът известен и достъпен за разбиране. Lean startup е подход, който позволява на стартиращите бизнеси да оформят своите продукти или услуги спрямо нуждите на клиентите, без излишни разходи и първоначално финансиране.

В своята книга “The Lean Startup” Рийс определя следните 5 принципа за основополагащи, когато се говори за концепцията “lean startup”:

1) Предприемачите са навсякъде - да, навсякъде са. Предприемачи са децата, които плетат и продават гривни от ластичета, както и колежката с каталозите за декоративна козметика.

2) Предприемачеството е управление - стартъпът е организация с всички прилежащи към една действаща организация процеси и тази организация изисква нов вид управление - ефективно, динамично и специфично.

3) Валидирано учене - за да се създаде устойчив бизнес трябва непрестанно да се валидират елементите на бизнес практиките и да се изпробва нови такива, като след това задължително се взима поука от допуснатите грешки.

4) Счетоводство на иновациите - как се измерва прогрес, как се залагат важни моменти (т.н. milestones), как се приоритизират задачи... все скучни на пръв поглед дейности, но нужни за постигането на ефективен бизнес.

5) Трите И-та на lean startup - Изграждане, Измерване, Изучване (Build, Measure, Learn). Изграждането на идея в продукт, измерването на клиентската реакция и изучаването на бъдещите действия - да остане същият продукт или да се направи завой (Pivot), са в самата основа на успешния стартъп и всички действия на стартъп предприемача трябва да се въртят межди тези три “И”.

„Работи по-умно, а не повече“ казва Рийс. Концепцията lean startup разглежда всеки стартиращ бизнес като експеримент, който отговаря на следните въпроси: „ Има ли нужда да произведем този продукт?“ и „ Можем ли да създадем устойчив бизнес около този сет от продукти и услуги?“, вместо столетния въпрос „Можем ли да създадем този продукт?“ (естествено, че можем; но трябва ли ни?!). Ако предприемачът отговори на първите два въпроса, то той ще предложи решение на проблем и още докато разработва продукта си ще има създадена мрежа от бъдещи клиенти. Просто защото ги е попитал.


Стартъпите или иначе казано стартирането на нов бизнес, винаги започват с идея за продукт или услуга, които обаче често не претърпяват никаква промяна или развитие. Придържайки се към дългогодишната формула за стартиране на нов бизнес, предприемачите пишат бизнес план, подават го към потенциални инвеститори, набират екип, представят продукт и започват да продават докато или успеят, или фалират. По-голямата част от тях не могат да се похвалят с голям успех, уви. Те обаче обикновено са в категорията предприемачи, които разчитат, че имат добра идея, но не са отделили и минута време да се поинтересуват какво точно иска клиентът.  Ерик Рийс - предприемач и консултант на стартъпи, е създателят на концепцията за lean startups. Макар и основите да принадлежат на lean или „стегнатото“ производство, разработено в Toyota, именно Рийс прави методът известен и достъпен за разбиране. Lean startup е подход, който позволява на стартиращите бизнеси да оформят своите продукти или услуги спрямо нуждите на клиентите, без излишни разходи и първоначално финансиране.  В своята книга “The Lean Startup” Рийс определя следните 5 принципа за основополагащи, когато се говори за концепцията “lean startup”:  1) Предприемачите са навсякъде - да, навсякъде са. Предприемачи са децата, които плетат и продават гривни от ластичета, както и колежката с каталозите за декоративна козметика.  2) Предприемачеството е управление - стартъпът е организация с всички прилежащи към една действаща организация процеси и тази организация изисква нов вид управление - ефективно, динамично и специфично.  3) Валидирано учене - за да се създаде устойчив бизнес трябва непрестанно да се валидират елементите на бизнес практиките  и да се изпробва нови такива, като след това задължително се взима поука от допуснатите грешки.  4) Счетоводство на иновациите -  как се измерва прогрес, как се залагат важни моменти (т.н. milestones), как се приоритизират задачи... все скучни на пръв поглед дейности, но нужни за постигането на ефективен бизнес.  5) Трите И-та на lean startup - Изграждане, Измерване, Изучване (Build, Measure, Learn). Изграждането на идея в продукт, измерването на клиентската реакция и изучаването на бъдещите действия - да остане същият продукт или да се направи завой (Pivot), са в самата основа на успешния стартъп и всички действия на стартъп предприемача трябва да се въртят межди тези три “И”.  „Работи по-умно, а не повече“ казва Рийс. Концепцията lean startup разглежда всеки стартиращ бизнес като експеримент, който отговаря на следните въпроси: „ Има ли нужда да произведем този продукт?“ и „ Можем ли да създадем устойчив бизнес около този сет от продукти и услуги?“, вместо столетния въпрос „Можем ли да създадем този продукт?“ (естествено, че можем; но трябва ли ни?!). Ако предприемачът отговори на първите два въпроса, то той ще предложи решение на проблем и още докато разработва продукта си ще има създадена мрежа от бъдещи клиенти. Просто защото ги е попитал.

Реклама

Представяме ви:

  • Трудностите при стартиране на собствен бизнес

    Създаването на собствена фирма, успешното ѝ развитие и утвърждаване на пазара е нелека задача, която може да се усложни допълнително, ако попаднем в капана на някои от най-често срещаните грешки при стартиране на собствен бизнес. Според Павел Хрис...

Коментари

Реклама

Още анализи:

Още новини: