Иновацията: летящ старт след криза

Адаптацията към извънредните условия ни носи позитиви, които ще подпомогнат успеха на бизнеса, казва Красимир Димитров, управител на фирмата, предлагаща мобилната услуга SHAREASCOOT в специално интервю за b2b Media.

Имате ново транспортно предложение за столицата. Има ли определено предимство в това да го лансирате в условията на социална изолация и криза?

 

Обявяването на извънредно положение и налагането на социална изолация ни изправи пред ситуация, в която на всеки един от нас се налага да преформулира добре познати аспекти от живота си. Всички ние, заедно, се учим как да бъдем по-ефективни в работата, обучението и бита посредством иновациите, като в същото време намираме начини да бъдем по-отговорни към себе си, към другите и не на последно място, към околната среда. В този ред на мисли в настоящите условия обществото еволюира – ставаме по-отворени и толерантни към алтернативни решения, които улесняват ежедневието ни. SHAREASCOOT е точно такава услуга – иновативен и практичен начин да се придвижваме, като пестим средства, време и се грижим за околната среда. Силно вярвам, че една такава „адаптивна“ идея има предимството да бъде по-лесно приета и харесана в контекста на сегашната ситуация.

Във времена на затруднение като че ли най-ясно се вижда как идва времето на иновативните бизнеси. Може ли да се направи наистина положителна промяна въпреки ситуацията, в която се намираме?

Знаете ли, че китайският символ за криза е съставен от два йероглифа – „заплаха“ и „възможност“? Това означава, че във всеки миг на трудност и несигурност остава възможността да използваме ситуацията в името на един бъдещ успех. Моята лична философия също се уповава на това разбиране. Хората трябва да продължат да работят, да дерзаят – да мечтаят дори. Всеки ден си даваме все повече сметка колко по-ефективна може да бъде работата ни посредством иновациите; наш избор е да намерим начин, по който не въпреки, а благодарение на случващото се да вдъхнем нов живот на бизнеса си. Излишно е да споменавам как иновативните решения като това, което нашата компания ще представи на публиките, работят в посока запазване на ценни природни ресурси.

Има ли шанс България въпреки кризата да заеме нови позиции и да има някакво свое предимство в рамките на Европа? Какво всъщност можем да посочим като успешна стратегия?

Спокойствие, усилена работа и стимулиране на българското производство. По мое мнение това са ключовите моменти за една успешна стратегия. Ситуацията е особено предизвикателна – хората са уплашени, бизнесите се свиват и непредвидимостта крие неясна гама от последствия за всички ни. Това, което страната може да предприеме като мярка обаче, е да се полагат целенасочени усилия за стимулиране на родното производство. Множество ресори на икономиката страдат от липсата на достатъчно българска продукция и залагат на внос отвън. Подкрепата към малките и средни бизнеси, запазването на предприятията и заводите може да се окажат решаващи за стабилната позиция на страната ни на територията на Европа.

Можем ли да наречем това състояние „новото нормално“ и доколко е важно да се адаптираме към него?

Както споменах, в настоящата ситуация на всеки един от нас му се налага да преосмисли редица аспекти от ежедневието си – от битовизмите, с които се срещаме у дома, през новите начини за комуникация с останалите, до запазването на икономическа стабилност в професионален план. Макар всички да се надяваме, че извънредното положение ще приключи скоро, последиците ще бъдат налице много след неговия край, а някои от тях ще се превърнат в „новото нормално“. През изминалия месец всеки представител на обществото – собственик на бизнес, мениджър, служител или дори учащ, преоткрива нови механизми на работа, които в голямата си част се оказват ефективни. Така от една страна, занапред все повече ще се възползваме от благото на съвременния свят – ще работим умно и фокусирано. От друга страна, адаптацията към извънредните условия ни носи позитиви, които ще подпомогнат успеха на бизнеса.

Спокойствието, мотивацията и професионалният хъс, които са ни нужни в момента, са константите, които ще направят бизнеса ни по-силен и успешен в бъдеще и които си струва да задържим и след края на кризата.

Вашите Топ 3 съвета за отговор на кризата?

Ситуацията е сложна. Здравната криза, в която се намираме, ще отмине, но последствието от нея е една още по-голяма икономическа криза, която вече започна. И тъй като е хубаво да не се набляга само на негативните последици, е добре да се отбележи, че въпреки катастрофалните загуби за голям сегмент от бизнеса тази криза ще донесе и оздравителен ефект върху част от самозабравилите се и прекалено повярвалите си бизнесмени.

Основните три съвета, които мога да дам, са:

  1. Организирайте бизнеса си така, че да оцелее. Забравете замалко печалбите. Ако можете да спечелите, е добре, но по-важно е да не „потънете“ – ситуацията рано или късно ще се нормализира, а дотогава е важно да сте на линия и да може отново да „влезете в играта“.

  1. Запазете персонала (или поне колкото по-голяма част от него успеете). Не уволнявайте и освобождавайте панически. Кризата ще е временна – следвайки съвет 1 – когато дойде моментът, ще имате нужда от някой, който да работи два или три пъти повече и по-усърдно, по-бързо и по-качествено. Ако не сте готови за летящ старт, то по-добре не си хабете нервите.

  1. Следвайте указанията на правителството и на щаба. За момента това е най-опитният и авторитетен източник на мерки и решения в условията на кризата. Факт е, че никой от нас не знае каква точно е правилната рецепта за справяне със ситуацията, но организираната несигурност категорично е по-добра от хаоса. Починете си, доколкото можете, генерирайте нови идеи и бъдете готови за рестарт. Обстоятелствата ще се нормализират и това ще отвори нови и по-добри възможности отпреди. Бъдете готови за тях. Успех!

 

 

Реклама

Още от новини:

  • Кофас начертава два сценария за възстановяване след кризата

    Процес на постепенно възстановяване на икономиките или втора вълна на вируса са основните два сценария според Грегорж Шилевич, регионален икономист на Кофас груп. Той обяви това по време на специален уебинар на тема „Последиците от COVID-19 върху ико...

Коментари

Реклама

Представяме ви:

Още съвети: