За да се изправим, трябва да гледаме нагоре

Никое велико откритие не е направено докато откривателят се е намирал в зоната си на комфорт. Ние в момента сме изцяло извън нея – и със сигурност това ще извади най-доброто от нас като бизнес хора, стратези, предприемачи, казва Катя Димитрова, основател и собственик на ПР агенция „Интеримидж“, председател на Българската асоциация на ПР агенциите (БАПРА) в периода 2016 – 2018 г в специално интервю за b2b Media.

Нека започнем с проучването, което представихте наскоро относно потребителските нагласи в настоящата ситуация – как се променят бизнесите и потребителите по време на кризата?

 

Кризата Covid19 буквално се стовари върху бизнеса без възможност за никаква предвидимост, какво остава за подготовка.

Въпреки това компаниите у нас успяха да реагират бързо, след което да преминат в период адаптация. Доста от тях са вече на етап намиране на адекватни решения и тяхното прилагане.

Гъвкавостта на нас като нация, адаптивността ни, съобразителността...черти, характерни в исторически план, помогнаха за това.

Не може да се каже същото за брандовете. Първоначалните похвални реакции на бизнеса бяха насочени основно вътрешно – към преформатиране на работата, към екипите и тяхното преструктуриране в новата ситуация, към работната среда там, където тя изисква специална грижа (магазини, банки, производства, строителство).

Брандовете не просто закъсняха – те реагираха панически и през първите две седмици след обявяване на извънредно положение много от тях спряха комуникация с публиките си в невъзможност да вземат трезво решение как да продължат.

В пълен ступор изпаднаха тези, за които кризата направи продажбите / функционирането невъзможни.

Да видят в кризата въможност се оказа визия, замъглена от оперативното свиване или временно спиране на приходите, от нарушените вериги за доставки, от липсата на директен контакт с потребителите или слаба дигитализация.

Секторът на комуникационните агенции реагира бързо и адекватно в стремеж да подкрепи клиентите и запази ефективността на техните кампании. На последните обаче им отне време, през което в паниката си се чудеха дали това не е ход на агенциите, за да запазят работата си – скептицизъм, също характерен за нацията ни... Докато и двете страни не си стиснаха ръцете на точката, че всяка прави крачки в посока устойчивост : клиентите, да останат дългосрочно ангажирани с агенциите си въпреки намалението на бюджети и такси за обслужване; агенциите – геерирайки постоянно кризисни препоръки, проучваниа и анализи с данни, за да подкрепят обосновани и работещи решения за бизнеса.

Време за паника или време за анализи и трезви решения?

Паниката отмина. И пазарът показа, че е време за трезви решения. Има достатъчно данни, и наши и чужди, на които бизнесът да стъпи за да се трансформира адекватно и да не загуби контакт с публиките си.

В момента да изградиш бранд струва много по-малко, отколкото тоа би струвало в нормален пазар, но е вярно и обратното – самоцелно свитата инвестиция точно в този момент ще доведе до многократно по-големи разходи за бизнеса да възвърне позиции, когато новата нормалност настъпи.

Къде най-често се губи фокусът и как бизнесът би могъл да започне да се подготвя за пътя напред?

Няма паника, но има страх… И хората и бизнесът имаме страх от неизвестното и това е нормално. Страхът “размътва” средата и стратегическите решения са по-трудни. Моята теория е, че новото бъдеще принадлежи на истински смелите и опитните предприемачи. Подчертавам, на опитните…в безпрецедентна ситуация като тази, погледът назад, опитът с предходни кризи от първо лице, имат огромно значение. Младите фиданки са по-малко устойчиви на бурята от здраво вкорененото дърво – успешното оцеляване ще бъде на страната на подготвените.

Какво пропускаме да видим, докато се фокусираме върху трудностите и надвисналите заплахи?

В началото паниката и неизвестността попречиха да видим нещо много важно. Нещо, което се очерта като тенденция в кризата Covid19 – връщането на ценностите. Както в бизнеса, така и в личен план. Подкрепата между конкуренти, съпричастността, сигурността преди продажбите , отворената врата на компаниите и други да ползват част от тяхната експертиза и ноу хау. Стремежът да запазим хората, да подържаме висок дух в екипите си, да подадем ръка за подкрепа дори когато се налага да се разделим с някого. Надявам се, че тази ценностна система ще се запази трайно.

Кое състояние можем да започнем да наричаме „новото нормално“ и доколко е важно да се адаптираме към него? Какви са тенденциите и какво би могло да ги преобърне?

Вероятно извънредното положение ще приключи скоро. Вероятно рестриктивните мерки ще започнат да се облекчават…но не изведнъж, а една по една и частично. Вероятно скоро няма да пътуваме така, както го правехме преди и светът няма да ни е точно “на една ръка разстояние”….Но дигитализацията ще направи всичко това много по-поносимо.

Новото нормално ще е като старото, но в пъти по-малко. По-малки обеми на бизнеса, по-стегнати екипи, по-неразточителни офиси….част от които факти не са изцяло негативни. Разходите ще се разпределят по-стратегически, иновациите ще взимат връх и бизнесът отново ще има възможността да печели. И да реинвестира тези печалби спрямо новата реалност – с други приоритети. Технологии и хора. Вместо офиси, самолети и яхти.

Не можем да преобърнем тенденцията към трансформация и промяна – но можем да хванем вълната и извадим позитиви. Можем да преобърнем кривата на бизнеса нагоре в новата ситуация. Никое велико откритие не е направено докато откривателят се е намирал в зоната си на комфорт. Ние в момента сме изцяло извън нея – и със сигурност това ще извади най-доброто от нас като бизнес хора, стратези, предприемачи.

Какви са най-подходящите комуникационни похвати?

Контактът с публиките – дали това са потребители (B2C компаниите), търговски партньори (B2B) или екипите ни (бизнесът е Работодател и качествените кадри ще са му особено необходими в новата реалност) – трябва да бъде постоянен, адекватен, с грижа, иновативен и даващ решения.

Тези, които загубят вниманието на публиките си сега, трудно и скъпо ще ги възвърнат после. А и рискуват допълнителни негативи от факта, че са “липсвали” – и не са показали грижа, съпричастност или опит да бъдат полезни.

Рискът да бъдат поставени в графата “само продажбите ги интересуват” е голям и дори да сме наясно, че бизнесите работят възмездно и с цел печалба, да покажа, че се интересуват какво е важно за нас е от ключово значение.

Твоите Топ 3 съвета за справяне в кризата?

  • Приемане

  • Адекватна трансформация

  • Иновации

Добавяме щипка смелост и позитивно мислене и сме готови за “После”!

За да се изправим, трябва да гледаме напред и нагоре!

Реклама

Още от новини:

  • Кофас начертава два сценария за възстановяване след кризата

    Процес на постепенно възстановяване на икономиките или втора вълна на вируса са основните два сценария според Грегорж Шилевич, регионален икономист на Кофас груп. Той обяви това по време на специален уебинар на тема „Последиците от COVID-19 върху ико...

Коментари

Реклама

Представяме ви:

Още съвети: