Потребителят е водещият и компаниите трябва да се съобразяват с него
Моля, направете кратко представяне на вас и на организацията, която представлявате.

​Казвам се Димитър Иванов. Моят роден град е Смолян, въпреки че реално не съм роден там, но там израснах от 2 - годишен до завършването на гимназията си и гордо се определям като смолянчанин.

След гимназията бях приет да продължа обучението си в Япония, където учих японски език в Токио и международно право в Кобе. Върнах се в България през 2011-та година с ясната цел и мотивация да се развивам тук и да съм полезен на цялата бизнес екосистема в родината.

В началото се захванах със собствено начинание и 5 години управлявах верига за бързо хранене. Това ми донесе и първите практически знания по управление на цял един бизнес, както и неговото рекламиране и позиционирането му пред погледа на потребителите. Докато се занимавах с това, не преставах да се уча, особено в направленията на маркетинга, който за мен беше най-интересната и вълнуваща част от бизнеса. Много бях щастлив, че всичко ново, което научех, можех веднага да приложа на практика и да го тествам в реална среда, с реалните български клиенти.

Когато след време се разделих със своя партньор в този бизнес, реших да се развивам в маркетинга и започнах да консултирам различни фирми в тази област.

В един момент се установих в Стара Загора за постоянно, където сега се намира и семейството ми, и започнах да търся местна компания, в която да продължа развитието си в избраната вече от мен сфера. Така през 2017 година попаднах на Valival, където бързо станах част от семейството. Екипът на компанията не е голям, но е много сплотен и споделяме общи ценности, като едно истинско семейство.

Дигитална агенция Valival съществува вече 20 години, макар и допреди 2018 година да е била под друго име. Занимава се с уеб дизайн и изработка на онлайн магазини и всички съпътстващи дигитални услуги. Като ръководител на маркетинговия отдел на компанията, имам задачата да се грижа за успеха на всички дигитални кампании и инициативи на нашите партньори.
 
Кои са водещите тенденции в маркетинга през 2022 година?

Лично аз вярвам, че водещите тенденции в маркетинга през 2022 година ще бъдат водещи и през следващите години.

Маркетингът се базира на отношенията между хората и в този смисъл няма нищо ново и революционно в неговата философия. Има обаче много нови и иновативни технологии, с които да постигаме маркетинговите си цели. Основният стремеж на маркетинга трябва винаги да бъде създаването на стабилни отношения между една компания и нейните клиенти, да гради с тях доверие и дългосрочни връзки. В създаването и развитието на такива отношения, независимо че става дума за отношения между бранд и човек, важат всички правила за изграждане на отношения между хората. Трябва да бъдем честни и открити и да уважаваме отсрещната страна. Да се стараем да помагаме и да имаме не само собствения си интерес предвид, но и интереса на тези, които са застанали срещу нас. Само така можем да изградим доверена и силна емоционална връзка.

Тук навлизаме в много дискусионна материя. Новите технологии и автоматизации ни позволяват да комуникираме с клиентите си на всевъзможни места и по всевъзможни начини. Предизвикателството обаче е да ги използваме разумно. Лично за мен, тенденцията, както през 2022 година, така и занапред, ще бъде да се научим да комуникираме разумно с аудиторията си. Какво означава това? Трябва да се стараем да бъдем там, където потребителите биха искали да бъдем. Винаги да уважаваме личното им пространство, да се стремим да бъдем полезни и да се интересуваме от техните интереси, а не да спамим животите им по всевъзможен начин и на всевъзможни места. Колкото повече се развиват технологиите, толкова повече те ни позволяват агресивно да информираме потребителите си с различни съобщения, по всяко време и навсякъде. Замислете се само с колко пуш нотификации, поп ъп прозорци, банери и реклами се сблъсквате всеки ден, всеки час дори. Предизвикателството обаче е да не се поддаваме на тази възможност и да не упражняваме такъв тормоз над аудиторията си. Това няма как да провокира позитивни емоции в хората. А нали си спомняте, малко по-горе говорихме, че трябва да проявяваме уважение и да се стараем да създаваме стабилни връзки с клиентите си, доверие и позитивни емоции.

В ерата, в която нови компании и брандове никнат като гъби, практически всеки, дори да не е компания, може да създаде реклама навсякъде. Целият ни живот е обсипан от спам и агресивен маркетинг. В бъдеще обаче ще изпъкват точно тези компании, които оперират по различен начин. Името на играта в 21-ви век е "on demand", в която ключовата дума е желание. Това означава, че потребителят решава какво иска да вижда или чете, а не вие. Потребителят е водещият. Това е тенденцията. Колкото по-скоро го осъзнаят компаниите и започнат да уважават интересите на потребителите си, намирайки начин да създават съдържание, което те да искат да консумират, а не просто реклами, толкова по-скоро ще започнат да градят смислени отношения с аудиторията си и ще си гарантират по-дълготрайни и стабилни резултати!
 
Колко социални мрежи трябва да използваме, за да развиваме успешно маркетинга на фирмата?

​Трябва да използваме всички социални мрежи, които използват нашите клиенти. Както и в предходния въпрос загатнах, потребителят е водещият и компаниите трябва да се съобразяват с него. Не е важно как е удобно на компанията да комуникира, а как е удобно за клиентите ѝ. Ако клиентите са в Instagram и са свикнали да общуват през лични съобщения там, това е платформата и начинът на комуникация, която трябва да се приоритизира.

В днешно време има безброй платформи и всички ние сме в повече от една, така че фирмите имат нелеката задача да опознаят потребителите си и да се позиционират по възможно най-естествения начин в техния живот, съобразявайки мястото, на което те се намират във всеки един момент. Една от големите грешки, която се допуска, е да се публикуват едни и същи неща навсякъде, защото така е по-лесно. Има обаче огромна разлика в нагласата на един и същ потребител, когато използва Facebook, Instagram или LinkedIn. Влизайки в една социална мрежа целта на потребителя е различна и съдържанието, което е готов да консумира в различните платформи, е различно. Компаниите трябва осъзнаят това и да се съобразяват с него.

Разбира се, малко са фирмите, които могат да отделят ресурс, за да са навсякъде, при това адекватно. Именно затова винаги съветвам да се поддържат поне 2 или 3 основни социални мрежи, които потребителите най-често използват, а с времето и порастването на възможностите, да се обхващат и нови. Също така много е важно да се знае, че които и социални мрежи да решим да използваме, трябва активно да ги поддържаме. Едно празно присъствие не само че е недостатъчно, но е и напълно безсмислено. Дори по-скоро бих го определил като отсъствие, което е по-лошо.
 
Къде следите за всички новости и тенденции, които прилагате в работата си?

​Започвам деня си винаги с чаша горещо кафе в офиса и популярни медии като HubSpot, MarketingTech и някои подкасти, защото вярвам, че информацията е най-ценният ни ресурс и за да сме успешни, трябва винаги да можем да излизаме от собствените си рамки. Именно затова за мен е изключително ценно да знам какво правят моите колеги. Наричам ги колеги, а не конкуренти, защото всички ние се стремим към едно – клиентът да остане доволен, и когато успяваме да учим помежду си, това ни помага да бъдем успешни и в бъдеще, не само за нас самите, но и за нашите партньори.

Друг, изключително ценен извор на познание за мен са конференциите, на които постоянно ходя. Това е така, защото има много тенденции, които са актуални за американския и западния пазар, но българският потребител е доста по-различен. В този смисъл за мен е много ценно да се срещам с колегите от бранша в България и да обсъждаме практическото приложение на най-различни световни тенденции и тяхното възприятие от българския потребител. Почти невъзможно е човек да тества всичко сам, но когато има една добра среда, в която да се споделя опит, това е безценно. Много се радвам, че в България все по-често има такива присъствени събития, на които човек може да се запознае с нови хора и където могат да се обсъдят много актуални и интересни въпроси.
 
Защо приехте да бъдете част от журито на конкурса?

​Приех да бъда жури на конкурса първо, защото eCommerce Academy са доказали, че създават изключително смислени неща. Тяхното ниво е не просто високо за стандартите на България, то е световно високо ниво. За мен беше чест да приема поканата и да бъда част от още един такъв стойностен проект. Вярвам, че конкурсът ще бъде изключително смислен и ще предостави ползи на всички участници, каквито никой друг конкурс не им дава. Вярвам също, че това е една полезна инициатива за бизнеса, най-вече, защото дава възможност на собствениците на онлайн магазини да получат една максимално обективна обратна връзка от специалисти с дългогодишен опит и съвети за подобрение на работата си, които да донесат полза не само на бизнеса, но и на клиентите на този бизнес, като подобрят тяхното преживяване.
 
Какво трябва да има един електронен магазин, за да получи приза “Звезда на онлайн търговията”?

​За да бъдеш звезда в каквото и да било, трябва да полагаш повече усилия от всеки друг, да бъдеш над средния стандарт. Един онлайн магазин трябва да се старае не просто да продава, а да бъде все по-удобен за потребителите, да комуникира с тях адекватно по всеки канал, който те предпочитат, и да оказва пълно съдействие за изчистване на неразбирателства или грешки.

Има три основни неща, които всяка звезда трябва непременно да притежава и това са упоритост, дисциплина и желание да инвестира в себе си. Една звезда на онлайн търговията трябва да докаже, че притежава и трите.
 
Цялата информация за конкурса може да прочетете тук: https://awards.ecommercebg.com/

Реклама

Още от новини:

Коментари

Реклама

Представяме ви:

Още съвети: