Спортните зали имат роля извън инкасирането на политически дивиденти

За Русе и Варна една такава зала е огромна добавена стойност за града, казва Борислав Велков, мениджър на новооткритата Булстрад Арена в Русе.

Борислав Велков повече от 12 години управлява различни локални и международни проекти в областта на маркетинга, медиите и рекламата, а в последни три консултира проекти в областта на спортния маркетинг и организацията на събития. Заедно с Иван Драндийски работят в екип от февруари 2011. Двамата работят съвместно в комитета по избор на генерален спосор на "Арена Армеец" - София, и подготвят откриването й. В периода 2011 - септември 2013 заемат позициите мениджър и заместник-мениджър. Преди това са специализирали в Лондон и Франкфурт оперативно и стратегическо управление на зали и стадиони в европейския институт (EVMI). От септември 2013 заемат позициите на генерални мениджъри на БУЛСТРАД АРЕНА.

 

Какви приоритетни цели сте заложили в развитието на БУЛСТРАД АРЕНА?

Бизнес целите са записани в бизнес плана ни, а те са ясни - самостоятелна издръжка на залата и възвръщане на инвестицията, което ще е прецедент за България. Дългосрочните ни цели са свързани с това да превърнем БУЛСТРАД АРЕНА във фактор за града и региона, за България и съседна Румъния. Да изградим нов и устойчив модел на управление на спортна и развлекателна инфраструктура в страната. Да накараме хората да се чувстват щастливи при всяко преминаване на прага на залата. Организаторите да получат най-добрите условия за бизнеса си. Всички да бъдем мотивирани и доволни от това което правим в БУЛСТРАД АРЕНА.

Бил сте и в мениджърския екип на “Арена Армеец”. Какви позитивни практики ще пренесете от изминалия си опит и какви слабости ще се стремите да не допускате отново?

Заедно с партньора ми Иван Драндийски (управител) заемахме двете ръководни позиции. Ако мога да ги нарека такива, разбира се, защото вършехме всичко, което се налагаше в процесите, тъй като нямаше подготвени кадри за повечето от другите позиции. Така давахме пример а и изграждахме близки отношения и предавахме ноу-хау на тези, които го заслужаваха. В новия проект обаче не съм пренесъл предишната структура на управление. Уверен съм, че именно тя, в съчетание с някои административни пречки, водеше до формиране на един специфичен манталитет, който съществува навсякъде, където заплащането е малко, целите не са посочени, а очакванията са големи, отговорността още повече. Трудно се работи без мотивация, дори да е най-модерната зала в света. Беше ни трудно да обясним на екипа, че това трябва да бъде залата флагман. Не на последно място хората не бяха бизнес ориентирани, защото в последните 20-30 години са работили в държавната машина, за което не са виновни, разбира се. Надявам се, че сегашният екип на Арена Армеец ще промени нещата. Виждам воля и в министър Кралев да покаже на спорта, че няма как да съществува без бизнеса. Това ще даде позитиви и при управлението на спортната инфраструктура.
Какво бих пренесъл в БУЛСТРАД АРЕНА? Всичко хубаво и позитивно, което научихме и постигнахме! Всичко останало се събра в един кашон през септември 2013 г. Така постъпват неподготвените политици, страхуват се от липсата на контрол, без да се интересуват от съдбата на една или друга зала, което може да е съдбата на културния и спортен живот в един град. По-важното е там да има “наш” човек. В БУЛСТРАД АРЕНА работим по друг начин и резултатът е видим.

Какви са предимствата на инвестициите в спортни зали от този мащаб? Изплащат ли се вложените стредства? При какъв бизнес план е оправдано да се изгражат този тип комплекси?

С правилно управление и бизнес план всичко се изплаща. Залите са много по-различна и специфична инфраструктура от един МОЛ например. Тяхното значение освен бизнес е и социално, което прави уравнението още по-сложно. Средствата от една зала се възвръщат освен в инвеститорите, и в града или региона, където се намира. Тя може да мощен двигател на малкия и среден бизнес, стожер на културната и спортната индустрия. Бизнес план на зала все още е малко непознато понятие за инвеститорите, които основно са в лицето на държавата и общините. Залата в Русе е първото пулично-частно партньорство на подобно съоръжение и първото, което има бизнес план за 12 години, първото което има финансиране от банка. Не беше лесно да обърнем тенденцията и да убедим инвеститорите и кредиторите, че това е пътят.

Видяхме как прекомерното строителство на спортни зали и съоръжения изигра лоша шега на не една и две държави. В списъка можем да сложим и Гърция, че и Бразилия. Наистина ли България има нужда от подобни спортни комплекси и трябва ли да се продължава със строителството на подобни проекти?

Гърция и Бразилия са много глобални инвестиции за огромни форуми. Освен това и в двете страни се краде безобразно от подобни проекти. Тук трябва да продължим да строим зали, разбира се добре аргументирани спрямо нуждите на съответния град и регион. Трябва да се правят повече проучвания за нуждите на хората и клубовете. Залите не са само за професионален спорт, а за всички които искат да спортуват. Нашата нация също затлъстява и залите са голям инструмент за промяна на тази тенденция. Трябва да преосмислим тяхната роля извън инкасирането на политически дивиденти и тогава всичко ще си дойде на мястото. Все още имаме недостиг на качествени зали, така че да сме конкурентни на международния спортен и развлекателен пазар.

Може ли БУЛСТРАД АРЕНА да превърне града в нов център на културата и спорта, конкурентен на София и Варна?

И двата града имат огромни традиции в културата и спорта, както и потенциал за в бъдеще. Сами по себе си залите не са изолирано явление, така че в рамките на Русе и Варна една зала е огромна добавена стойност за града. Във Варна има сериозен туризъм, летище. Русе пък има румънския пазар само на няколко километра, така че това е една отлична “северна комбинация”. Все пак си мисля, че с БУЛСТРАД АРЕНА дунавският град е с едни гърди напред.

Реклама

Още от новини:

  • Подплатени ботуши с връзки VS стилни ботуши над коляното

    Новите зимни тенденции са вече тук! Зимата идва, а с нея и много нови възможности за стилни аутфити. Deichmann представя новите есенно-зимни тенденции, които се отличават с голямо стилово разнообразие и забележителни модели. Характерно за тенденци...

Коментари

Реклама

Представяме ви:

Още съвети: