Проучване: Как хората в 12 страни избират коледни елхички

Изборът и украсяването на коледна елха е традиция в цял свят. Има обаче различия в предпочитанията към цвят, форма, големина, украса, както и в бюджета, който отделят семействата в различните страни в Европа. Това заявяват от единствената фабрика за производство на елхи на Балканите, която се намира в гр. Раковски, по повод неформално проучване в 12 страни: България, Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватска, Македония, Словения, Австрия, Босна, Херцеговина, Словакия и Чехия.

Най-популярният цвят във всички 12 страни и тази година е зеленият. Най-много се търсят елхи, които наподобяват естествените. Семействата предпочитат както класически зелен цвят, така и различни нюанси на зеленото (инфографика 1). Любопитно е, че в държави като Австрия, Унгария, Словакия и Чехия семействата избират един и същ цвят както за елха, така и за украса – нещо, което не е характерно например за държавите на Балканите.

На второ място са „заснежените“ елхи. Заснежената кралска елха е посипана със сняг, клоните са натежали и са обърнати надолу – така както става в природата при повей на вятър или падане на преспи. „Заснежени елхи“ най-много се търсят в Австрия, Унгария, Чехия, Словения и Словакия; радват се на интерес и у нас (инфографика 2). „Снегът“ за заснежената елхичка „съхне“ в специални производствени помещения, при специална температура. На цветни елхи – в червено, синьо, розово, оранжево – все още се спират семейства и търговски центрове в Македония и Хърватска, макар че модата им като че ли вече отшумява.

Най-популярният модел елха през 2018 г. в 11 от 12-те държави е 3D елхата. Тя е най-близо до естествената и прилича на борчетата в скандинавските страни (инфографика 3). 3D елхата е зелена, обемна, с триизмерни иглички и наподобява истинска както от 2 метра, така и от 2 см разстояние. Вторият най-предпочитан модел елха е „жилковата“. Това е и най-търсеният модел в Румъния.

Българинът отделя повече средства за покупка на коледно дръвче - средно между 100 и 110 лева, което е около 10% повече отколкото миналата година (инфографика 4). Приблизително толкова средства заделя и едно семейство в Румъния, Македония, Сърбия, Босна, Херцеговина (50-55 евро). Около двадесет процента повече - в Унгария, Словакия, Чехия и Хърватска (70-75 евро), а най-много – в Словения и в Австрия (110 евро). Семействата инвестират все по-големи суми в коледни елхи, като сe заличава разликата между столиците и останалите големи градове.

Кога се украсява коледната елха? Задържането на температурите високи влияе на търсенето: при по-топло време семействата отлагат покупката и украсяването на елха и обратно – при студено време и сняг семействата се снабдяват с коледна украса по-рано. Като правило, в Хърватска, Унгария, Австрия, Словения, Словакия и Чехия елхата се украсява още в средата на ноември и се прибира след 20-ти януари. В Сърбия, Македония, България, Румъния, Босна и Херцеговина елхата се украсява по-късно, в началото на декември, и украсата се сваля по-рано, 6-15 януари (инфографика 5).

Най-важният критерий за избор в 12-те държави е визията на елхата, външният й вид (инфографика 6). Семействата държат най-много на това елхата да е „реалистична“ - максимално близка до естествената. На второ място е критерият височина, а на трето – цена. Във всички 12 държави най-често поръчваната елха е висока 2.20 метра. Тенденцията е елхите да са все по-високи и все по-близко до естествените.

Новост в Хърватия, Сърбия, Македония и Словения е търсенето на елхи за външни условия, като семействата ги поставят на двора, в градината пред къщата и украсяват с LED светлини. За България все още такава тенденция няма.

Семействата сменят своята елха най-често на 5 години, а най-рядко – след десетата. Все повече внимание се обръща на съхранението на елхата, като в Централна и Западна Европа има ръст в търсенето на аксесоари за това. Онлайн ръст на продажбите на коледни дръвчета се наблюдава ежегодно, във всяка една от 12-те държави. Най-голям е този ръст в Хърватия, Словения, Австрия и България (15% за 2018 г. спрямо 2017 г.).

Фабриката в гр. Раковски е единствена на Балканите за производство на коледни дръвчета и украса. Над 70% от производството се изнася в Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватска, Македония, Словения, Австрия и др. През 2018–2019 г. са инвестирани 250 000 евро в специализирано технологично оборудване, включително за 3D eлха и „заснежена кралска елха“.

Проучването е за периода ноември 2018 – ноември 2019 г. В него са използвани данни от директни продажби на фабриката в Раковски към организации от публичния и частния сектор, както и анализ на „ГРИПС“ на продажбите на коледни дръвчета към краен клиент чрез вериги магазини, специализирани търговски обекти от типа на DIY, обекти за продажби на едро и др. в 12 страни. Проучването е неформално.

Проучване: Как хората в 12 страни избират коледни елхички

Проучване: Как хората в 12 страни избират коледни елхички

Проучване: Как хората в 12 страни избират коледни елхички

Проучване: Как хората в 12 страни избират коледни елхички

Проучване: Как хората в 12 страни избират коледни елхички

Реклама

Inspiration Hub

 
  • Поляк спечели първия етап в Обиколката на България

    На 28.07.2020 г. се проведе първият етап на 67-мата Международна колоездачна обиколка на България с генералното спонсорство на ДЗИ, дружеството с най-дълга история и опит на българския застрахователен пазар. Полякът Алан Банашек (Mazowsze Serce Polsk...
  • Ценете кадрите си. Отстоявайте принципите си

    Покажете на служителите и клиентите си, че наистина държите на тях и то устойчиво във времето. Това се отплаща в трудни моменти като настоящия, коментира Иван Илчев, основател на Casa Kakau в специално интервю за b2b Media. Иван Илчев e маркетоло...
  • Живеем в интересни времена

    Виждам една позитивна страна от цялата ситуация и това е, че който подценяваше процеса на трансформация и дигитализация преди кризата, буквално сега ще е принуден да отдели човешки и капиталов ресурс в тази насока. Виждаме, че дори и държавната админ...

Коментари

Реклама

Още новини:

Още анализи: