Онлайн търговията засили търсенето на складови площи
Промяната във вътрешното потребление, поради правителствените мерки за ограничаване дейността на физическите обекти, доведе до ръст на онлайн търговията. За да се справят с обслужването на този тип поръчки, куриерските компании и търговците с онлайн магазини предприемат действия по реорганизация на логистиката и доставките си. В резултат се засилва интересът към складови площи до 1000-2000 кв. м в рамките на София, показват данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

В трудни моменти и постоянно променящи се пазарни обстоятелства компаниите търсят все повече услугите на логистични компании (3PL), които намаляват оперативните разходи, увеличават ефекта на синергията и носят икономия от мащаба. Предвид намалелите физически продажби, оптимизирането на разходите за транспорт и логистика става все по-ключово за търговските компании. Устойчивият темп на развитие на електронната търговия и куриерски услуги е основен двигател на търсенето на складови площи“, коментира Жоро Ангелов, мениджър „Индустриални имоти и развитие на парцели“ в Cushman & Wakefield Forton.

  • зачестяват запитванията за обекти до 1000-2000 кв. м в рамките на софия, посочват от cushman & wakefield forton

  • свиването на производството замрази инвестиционните планове на компаниите и операциите им с недвижими имоти

По данни на компанията, търсенето на складови площи е провокирано от онлайн продажбите, но пазарът на логистични площи в София регистрира слаба активност в началото на 2020 г. Макар за сегмента 2019-а да завърши с голям обем завършено строителство и висока наемна активност, последиците от COVID-19 кризата дадоха негативно отражение. За първите три месеца общото усвояване се движи около 9 500 кв. м, включвайки няколко договора за наем и завършването на малки проекти за собствено ползване. Заради ограниченото предлагане на модерни логистични площи, от Cushman & Wakefield Forton очакват значителна част от строящите се проекти за отдаване под наем да бъдат заети още преди да бъдат завършени.

Свиването на потреблението нанесе сериозни щети върху производството и замрази плановете на компаниите свързани с недвижими имоти. В индустриалния сегмент в краткосрочен план се очаква търсенето на различни групи продукти да бъде засегнато, което е възможно да се прехвърли върху българските производители и изпълнители.

„Експортно ориентираната част от българската икономика е засегната от наложените рестрикции и намалено потребление. Може да се очаква в средносрочен и дългосрочен план, че настоящата ситуация ще допринесе за започване на нови производства в България. Това са компании, които търсят по-високо качество, съкратени срокове за организация на производството, по-висока сигурност на транспорта и доставките до Европа“, допълва Жоро Ангелов.

Поради проблемите с износа и пониженото вътрешно потребление прогнозата на правителството е БВП на страната да намалее с около 3% през 2020 г.

Наемните нива на логистичните площи остават стабилни – в София са 3.8 евро/ кв. м за по-големи обекти и 4.2-4.4 евро/кв. м за средни по големина помещения. Делът на свободните площи е около 2%, като не се очаква значителна промяна по този показател в краткосрочен план. Според експертите на Cushman & Wakefield Forton доходността от инвестициите в сегмента вероятно ще намалее леко през следващите тримесечия.

 

Реклама

Inspiration Hub

 
  • Ценете кадрите си. Отстоявайте принципите си

    Покажете на служителите и клиентите си, че наистина държите на тях и то устойчиво във времето. Това се отплаща в трудни моменти като настоящия, коментира Иван Илчев, основател на Casa Kakau в специално интервю за b2b Media. Иван Илчев e маркетоло...
  • Парите не миришат, а хлябът има един вкус за всички

    Едно общество е толкова силно колкото най-слабата му прослойка. Затова ние от ПОЙПЕ започнахме дарителска кампания в опит да помогнем на най-уязвимите групи, споделя Боян Келчев, мениджър “Бизнес развитие” и един от създателите на организацията. Б...

Коментари

Реклама

Още новини:

Още анализи: