• Кой спечели призовете в 15-тото издание на Националния конкурс "Най-зелените компании в България“

    За 15-ти път в София бяха връчени наградите "Най-зелените компании в България“.Големият победител за 2025 година е "Би Ти Ви Медиа Груп" (bTV Media Group).Отличията бяха присъдени на официална церемония в столичния хотел "Интерконтинентал".
  • Нефролог: Главоболие, липса на концентрация, сънливост? Вероятно не пиете достатъчно вода

    Интервю с д-р Теодор Кускунов, нефролог.   Лятото е на прага ни и с покачването на температурите навременната и достатъчна хидратация вече не е просто препоръка, а неизменна част от всекидневието. Съвременни допитвания до лекари от различни специалности потвърждават това – според анкета на Credoweb, проведена по поръчка на „Девин“ ЕАД,
  • Иновации в интериора от Оргахим

    Spirit Infinity или когато стените оживяватВ съвременния свят интериорният дизайн се стреми да съчетава естетика, практичност и отговорност към околната среда. В тази посока премиум боята Spirit Infinity на Оргахим се откроява като иновативно решение, което преобразява и вдъхва нов живот на интериорните пространства. Създадена да съчетава естетика и практичност
  • Девин“ ЕАД представя DEVIN Bublz – нова натурална плодова свежест без излишни калории

    DEVIN Bublz е първата по рода си газирана напитка DEVIN с минерална вода от сърцето на Родопите. „Девин“ ЕАД пусна на българския пазар DEVIN Bublz – продуктова линия, която се откроява с комбинация от естествени съставки и добавени ползи в категорията на безалкохолните газирани напитки. Серията съчетава иновативен състав – минерална вода DEVIN
  • На арт събитие Lilly Drogerie показа как в Lilly всичко оживява

    Търговската верига за козметика и битова химия представи анимирани продукти за грижа и добро настроение   На 4-ти април във Vivacom Art Hall Lilly Drogerie събра представители на медиите, както и инфлуенсъри от света на модата и козметиката, за да им представи своята нова имиджова концепция „В Lilly всичко оживява“.
  • 9 от 10 лекари препоръчват минерална вода за по-добро здраве

    Тя се откроява с естествен произход, оптимален състав и чистота, според анкета на CredoWeb сред медицински специалисти По повод Световния ден на здравето специализираната дигитална платформа Credoweb споделя резултати от анкета, която изследва ролята на минералната вода в ежедневната грижа за здравето и в препоръките на лекарите към техните пациенти. Допитването
  • Старт на 15-тото издание на Националния конкурс "Най-зелените компании в България"

    Започна кандидатстването в най-престижния конкурс за ESG шампиони и устойчиви лидери!Надпреварата в Националния конкурс "Най-зелените компании в България" 2025 стартира от 31 март 2025 г.Отново ще бъдат отличени най-устойчивите идеи и практики!
  • По-малко болнични дни, по-малко стрес - данни от ново проучване на хибридната работа

    Хибридната работа насърчава по-здравословна и по-продуктивна работна сила с по-малко болнични дни, по-малко стрес и подобрени резултати ● Ново проучване на International Workplace Group показва, че 36% от служителите ползват по-малко болнични в хибридния модел на работа● 70% от служителите изпитват по-малко здравословни състояния, свързани със стрес
  • 1 Кой спечели призовете в 15-тото издание на Националния конкурс "Най-зелените компании в България“
  • 2 Нефролог: Главоболие, липса на концентрация, сънливост? Вероятно не пиете достатъчно вода
  • 3 Иновации в интериора от Оргахим
  • 4 Девин“ ЕАД представя DEVIN Bublz – нова натурална плодова свежест без излишни калории
  • 5 На арт събитие Lilly Drogerie показа как в Lilly всичко оживява
  • 6 9 от 10 лекари препоръчват минерална вода за по-добро здраве
  • 7 Старт на 15-тото издание на Националния конкурс "Най-зелените компании в България"
  • 8 По-малко болнични дни, по-малко стрес - данни от ново проучване на хибридната работа
  • Коментар
  • Коментар
  • Коментар

Либералният хан на ценностите – какво е позволено и кое не?

Виждаме познатата картина: либералната клика отново се опитва да диктува какво можем да мислим и как да възпитаваме децата си. Гневът им срещу изучаването на основни религиозни принципи в училище,

Референдумът: Не за еврото, а за правото да избираме!

Референдумът за еврото е огледало на едно болезнено разминаване в българското общество. Не става въпрос просто за датата на присъединяването към Еврозоната – това е предлог. Става въпрос за правото ни

Данните за религията в училище: По-скоро "за"

Темата заслужава наистина детайлно вглеждане, затова и не бързаме с оповестяването на такива резултати. Ще се опитам да направя по-цялостно проучване, но през това време много зачестиха питанията към мен,

Реклама


Inspiration Hub:

 Inspiration Hub:

90% от каросерията и интериора на една кола може да бъде 3D принтиран

Запознайте се с Теодосий Теодорсиев, основател на Kinetik Automotive,  чиито екип разработи първия електрически спортен автомобил. Също така е сериен предприемач, основател на софтуерната фирма DevLabs, базирана във Варна, съосновател на единствения български стартъп, преминал през най-престижния accelerator Y Combinator в силициевата долина.

Тео завършва Техническия университет във Варна, Executive MBA в Cotrugli Business School и следдипломна квалификация в Япония. Любимата му дума е „невъзможно“, особено, когато хората я използват по отношение на начинанията му. Вярва, че един от начините да „хакнете системата“ е винаги да се стремите да дадете възможност за реализация на талантливи, енергични и целенасочени хора, независимо от техния академичен или практически опит . Затова и любимият му цитат е на американската етноложка Маргарет Мийд, който гласи следното: „Никога не се съмнявайте, че малка група мислещи, отдадени граждани могат да променят света. Всъщност, само тя може да го промени“. Това послание е в основата и на самия проект за създаване на Kinetik Automotive.

 

Тази година на Тук-Там Кошер, вдъхновяващо събитие за професионални възможности, екипът на Kinetin Automotive ще покажат как се принтират части от интериора на една електрическа кола и ще дадат възможност на участниците да се запознаят с процеса на изработката и да задават своите въпроси.

Как се роди идеята за електрическа спортна кола, какви са трудностите и плановете на екипа, попитахме Теодосий.

Как стигна до идеята за Kinetik Automotive?

Всичко стартира леко на шега като страничен/хоби проект. С няколко съмишленици решихме да електрифицираме класически Лотус 7. След като успешно реализирахме проекта си казахме, защо пък да не си направим електрически спортен автомобил с уникален дизайн, интериор и интерфейс. 

Тогава не осъзнавахме, колко много подценяваме тази налудничава идея и от този момент нататък спряхме да бъдем “кавър” на Лотус и създадохме нашата “банда” - Kinetik.

Разкажи ни малко повече
 Kinetik Automotive. В какъв екип работите, как реализирате проектите си?

В момента екипът се състои от 11 млади и изключително талантливи ентусиасти. От няколко месеца имаме и чужденстранни попълнения към екипа от Холандия и Аржентина, които се вписаха бързо и безпроблемно в нашата среда. Имаме и колеги, които са учили в чужбина и решиха да се върнат в България и да се реализират тук.

За автомобилната индустрия екипът ни е изключително малък, но за сметка на това изключително ефективен. Доста от колегите са интердисциплинарни и това освен взаимозаменяемост е фактор един колега да покрива няколко роли като например 3D modeling, електроника, rapid prototyping.

Колкото и да е диверсифициран екипа, все още нямаме представител на нежния пол и се надявам скоро да поправим този пропуск и да сложим край на мъжката хегемония и стереотип в нашата сфера. Що се отнася до начина по който реализираме проектите, той се променя динамично като процеси и технологии, но принципите, по които работим и които са заложени в културата ни, до голяма степен са от самото създаване на проекта. За част от тези принципи може да прочетете на сайта на Кинетик.

Какви са трудностите на това, да ръководиш “автомобилен бутиков и технологичен център”?

Безброй.Доста от тях излизат в движение. С развитието на проекта магнитудът им става все по-голям. Ако трябва да конкретизирам, една от трудностите е, че бидейки пионери в тази сфера в региона, няма опитни ръководители и проекти, от които да почерпиш опит и съвети. 

Доста от тези трудности сме решавали по метода проба-грешка, който не е от най-ефективните. Все още липсват достатъчно качествени технологични партньори в региона с опит в автомобилната индустрия и по-специално нашата ниша и се налага да търсим такива в чужбина. Случва се често да се борим и със скептицизъм, но с това поне вече сме свикнали. 

Имаш ли някакво лично вдъхновение, което стои зад концепцията за Kinetik Automotive?

Трудно е да отговоря едностранно на този въпрос. Разбира се, има много професионалисти (от настоящето и миналото), успешни проекти, компании, които са вдъхновение за мен и екипа. 

Дори често се събираме да гледаме документални филми в нашата база и да черпим вдъхновение. Но ако трябва да споменем едно име, то това би било един от най-талантливите български рали състезатели Тошко Славов, с когото бяхме съученици. За огромно съжаление, той загина трагично на рали “Твърдица-Елена” преди 5 години. Тошко беше един от най-добрите примери за това, че щастието до голяма степен се свежда да обичаш това което правиш/създаваш, независимо от резултата или трудностите, през които преминаваш. 

Затова посветихмена него Кинетик 07 - прототипа, който представихме миналата година. 

Винаги ли си искал да се занимаваш с това и как стигна до този кариерен път?

Не. Доста години съм се лутал и академичната ми история го показва. Но пък ако не бях пробвал различни посоки, нямаше да съм напълно сигурен в коя сфера се чувствам най-пълноценен и ми е най-интересна. 

С какво електрическите спортни автомобили превъзхождат другите спортни автомобили и каквабеше мотивацията ви да се занимавате точно с тях?

Не е задължително да ги превъзхождат. Все още се произвеждат изключителни автомобили с двигатели с вътрешно горене. Пример за такъв е наскоро представеният T.50 на Gordon Murray. За спортните автомобили достигането на максимален въртящ момент от старт определено е сериозно предимство, но според мен в по-глобален мащаб опростената технология и в пъти по малко движещи части и компоненти, ще е факторът, който ще доведе до масовото им производство и ще задмине това на ДВГ. 

Изборът пред нас до известна степен беше свързан с това, че технологията е сравнително нова и има сериозно поле за иновации и експерименти и екипът имаше известен опит.

Разкажи повече за 3D отпечатването и как това намира приложение в автомобилния бизнес?

Ние показахме нагледно как може 90% от каросерията и интериора на една кола да бъде 3D принтиран. Самата технология все още бързо се развива, както и различните и приложения, но е ненадмината като ефективност за бързо прототипизиране.

Благодарение на това скоростта на итерациите на дизайна се случват за часове и дни вместо за седмици и месеци. За масово производство технологията е неефективна, но в нашият случай, 3D принтирането е основната причина поради, която може да си позволим да създаваме уникални дизайни по индивидуален  проект без да инвестираме стотици хиляди евро в комплексни матрици. 

Какво смяташ, че трябва да се случи в автомобилния бизнес, за да се превърне “невъзможното” във “възможно”?

То вече се случва. Преди 10 години всеки би се изсмял на факта, че през 2020 Тесла ще бъде автомобилната компания с най-високa пазарна капитализация. А погледнато днес рецептата изглежда сравнително проста: бързи итерации, технологично превъзходство, иновационен бизнес модел (директни продажби през сайта) и не на последно място добър и леко налудничав лидер. 

Новини

  • 1

Съвети

Анализи

  • 1