• Първата голяма конференция за финансова независимост на жените в България From Zero To Hero събира широка институционална подкрепа

    Събитието поставя акцент върху дългосрочната подкрепа за жените – със знание, мрежа и специално създаденото приложение findependent app  Остават броени дни до първата по рода си в България голяма конференция, посветена на финансовата независимост на жените – From Zero to Hero Summit. Тя ще се проведе на 18 септември в Planet Schwarz
  • „София-Истанбул: мост на изкуството. Творби с истории на българо-турски художници": Нов културен проект между София и Истанбул стартира с изложба през декември

    ● От 4 декември 2025 г. до 3 януари 2026 г.  в галерията на СБХ на ул. „Шипка“ 6 ценителите на изкуството ще имат възможност да видят и закупят произведения  над 20 художници и скулптори с българо-турски произход.● Проектът е съвместна инициатива на Аукционна къща „Енакор“ и Съюза на българските художници,
  • Започва надпреварата в Годишните награди за финансови иновации NEXT DIFI AWARDS 2025

    За втора година b2b Media провежда уникалната инциатива - Годишните награди за финансови иновации. Кандидатстването ще се проведе в периода 9 септември – 3 октомври 2025 г. А официалната церемония по награждавне на призьорите ще се състои на 16 октомври 2025 г. и ще отличи водещи банкови и небанкови, застрахователни, пенсионни, технологични
  • Нова тенденция - компании вече стимулират служителите да си търсят партньор

    Някои дружества дори въвеждат платен отпуск за срещи, както и месечен бонус за същата цел   След години на преобладаващо дигитална свързаност и социализация през екрани, започва да се наблюдава една неочаквана, но логична тенденция – работодатели от различни краища на света подкрепят служителите си в търсенето на партньори. Тази промяна
  • Чаирските езера в Родопите – рай за сетивата и убежище на скъпоценна природа

    Чарът на лятото е в откриването на неподозираната природна красота, особено сред прохладата на планината. Чували ли сте за тази мистично красива дестинация в Родопите? „Родопските Чаирски езера са сред любимите ми места“, разказва Елена Иванова, любител на бягствата в природата и автор на популярния блог „Друми в думи“. „Те
  • Българинът Стефан Иванов на прага на три световни рекорда

    Българският финансист и предприемач Стефан Иванов е на път да влезе в историята с три нови рекорда на Гинес. Той бе част от четиричленния екипаж „Неукротимите“ (Untamed), който на 21 юли успешно завърши първата отборна океанска гребна експедиция от континентална Австралия до континентална Африка. Сред рекордите на Гинес, които експедицията очаква
  • “MADE IN EU” СЪС СВЕТОВНА ПРЕМИЕРА ВЪВ ВЕНЕЦИЯ

    „Made In EU“, най-новият филм на режисьора Стефан Командарев ще има своята световна премиера на Международния филмов фестивал във Венеция. Създаден през 1932 година, той е най-старият кинофестивал в света и един от трите най-престижни наред с фестивалите в Кан и Берлин. „Made In EU“ е в секцията „Spotlight”, която включва
  • Кои са отличените в Годишните награди на b2b Media 2025

    В 11-тото издание на специалния ежегоден конкурс b2b Media Awards се включиха стотици проекти и кампании, които показаха забележителни постижения и резултати.Голямата награда за иновативно развитие на бизнес организация бе присъдена за втора поредна година на Уникредит Булбанк. В изключително конкурентната категория Иновативна компания на годината призовете бяха за Пощенска
  • 1 Първата голяма конференция за финансова независимост на жените в България From Zero To Hero събира широка институционална подкрепа
  • 2 „София-Истанбул: мост на изкуството. Творби с истории на българо-турски художници": Нов културен проект между София и Истанбул стартира с изложба през декември
  • 3 Започва надпреварата в Годишните награди за финансови иновации NEXT DIFI AWARDS 2025
  • 4 Нова тенденция - компании вече стимулират служителите да си търсят партньор
  • 5 Чаирските езера в Родопите – рай за сетивата и убежище на скъпоценна природа
  • 6 Българинът Стефан Иванов на прага на три световни рекорда
  • 7 “MADE IN EU” СЪС СВЕТОВНА ПРЕМИЕРА ВЪВ ВЕНЕЦИЯ
  • 8 Кои са отличените в Годишните награди на b2b Media 2025
  • Коментар
  • Коментар
  • Коментар

Млади, дръзки, красиви и секси; без особен умствен багаж!

Новата вълна в политиката.Боси крака, звукът на токчета, вятърът, който духа през косата - това е видеото на председателя на Общото събрание на ООН Аналена Бербок,това е нейната политическа комуникация, пише

Ентусиазмът в подкрепа на Украйна не е само идеология, има и каца с мед

Ентусиазмът на западно-европейците за продължаване на войната в Украйна не е само идеологически.  Не е само защото бидейки въвлечени от предишната американска администрация, имат притеснения за последствията от евентуална руска

Дали наистина палестинците в Газа са оставени на произволя на съдбата?

За тези, които твърдят, че палестинците в Газа са оставени на произвола на съдбата. Това е официалната статистика на ООН за 2024:  Палестинците получават $917 помощ на човек. Това прави

Реклама


Inspiration Hub:

 Inspiration Hub:

Как бизнесът взаимодейства с университетите в пандемия

Живеем във време на предизвикателства. Както бизнесът, така и образованието функционират дистанционно – липсата на физическо общуване поставя на изпитание редица процеси като провеждането на кариерни форуми, активното участие на бизнеса в процеса на обучение в университетите, наемането на нови служители и провеждането на стажове.

За иновативните решения в университетското пространство направихме блиц интервюта с трима водещи експерти в сферата:

 

  • Албена Кехайова, директор „Маркетинг и комуникации“ на Американския университет в България – АК

  • Атанас Георгиев, декан на Стопанския факултет на Софийски университет „св.Климент Охридски“ – АГ

  • Светлозар Пeтров, управляващ партньор на „Джоб Тайгър“ – СП

Как промяната в начина на обучение заради пандемията влияе върху избора на университет при младите хора? Какви нови тенденции наблюдавате и кои от тях предполагате, че ще се запазят в дългосрочен план?

АК: Тенденцията е да се отчитат фактори, които преди не са били от първостепенно значение, като гъвкавост на предлаганите курсове, хибридно обучение, адекватен отговор на кризисни ситуации. Отчитаме по-голям интерес към възможности, които се предоставят близо до дома, както и към сигурността в университетските градчета. Все повече млади хора и техните родители очакват да получават не само безпрепятствен учебен процес, но и здравно обслужване, консултации, връзка с бизнес общността за осигуряване на стажове и кариерна реализация. Повече внимание се обръща на ценностите и духа на университета. Смятам, че тези тенденции ще се запазят и в бъдеще. В АУБ, например, ще запазим хибридното обучение и след отшумяване на пандемията. Така студентите, които по различни причини не могат да пристигнат в кампуса навреме, няма да пропускат часовете си. Инвестирахме в ново техническо оборудване и можем да организираме уъркшопи, семинари и лекции, достъпни до по-широк кръг от хора. Така разширяваме възможностите за свързване, географските ограничения се размиват и се предоставя неограничен достъп до знание, съвети и взаимопомощ.

АГ: На първо място, при нас имаше засилен интерес от кандидати, за които кризата е време да инвестират в бъдещето чрез търсене на нови знания и умения. Друга част от кандидатите ни през лятото видяха, че дори през месеците март-юни нашият факултет успя да реализира, макар и само онлайн, почти всички предвидени съвместни инициативи с работодатели и институции, т.е. успешно се адаптирахме и това беше добър сигнал. В по-общ план не само при нас, но и в други страни и университети наблюдаваме засилен интерес към специалностите на бъдещето, свързани с дигитализация на процесите, анализа на големи данни, проблемите на лидерството и устойчивото развитие. В този смисъл корона-кризата е катализатор на процеси, които вече бяха започнали.

СП: Мисля, че основната промяна е свързана с избора на университети в чужбина. Предвид кризата с COVID-19 доста млади хора (и семействата им) решиха да се спрат на висше училище в България или да пропуснат една година в очакване на по-спокойна обстановка. Това дава шанс на родните университети и се надявам те да се възползват от него.

Темата връзка бизнес – образование е много модерна. Как се осъществява това взаимодействие в момента? Продължава ли бизнесът да поддържа активна връзка с университетите в новите реалности?

АК: Връзката с бизнеса се запази силна. И както в целия свят всичко се случва виртуално. Zoom срещите доказаха ефективността си, защото дават много гъвкавост и възможност за разширено участие. Много компании се сблъскаха с нови модели на работа, а това провокира интереса им към млади хора, които със свеж поглед биха могли да допринесат за иновации в работата. Все по-голяма част от компаниите се интересуват от широк мироглед, гъвкавост и адаптивност – качества, които изгражда американското образование в стил liberal arts. Критичното мислене, умението за решаване на проблеми, търсенето на нестандартни решения са особено важни днес, когато статуквото е поставено под въпрос.

АГ: В Стопанския факултет на Софийския университет онлайн форматът ни позволи да направим повече събития с по-широк кръг участници от бизнеса, включително с по-голямо участие от други страни. Спечелихме от премахването на разстоянията чрез онлайн средата, но загубихме от живия контакт с нашите гости. Кризата беше стимул да потърсим нови формати за сътрудничество, нови партньори, както и нови теми, за които да каним представителите на бизнеса. Благодарни сме на нашите колеги от компаниите и институциите, с които си партнираме, защото те продължават да участват в нашите инициативи, както и да предлагат нови идеи за сътрудничество.

СП: Неизбежно. Животът продължава, а връзката бизнес-образование вече е част от работата и е ежедневна нужда и за трите страни (да не забравяме студентите).

Промени ли се начинът, по който се търсят млади и образовани кадри – как се провеждат кариерните форуми и какво е участието в тях? Запазва ли се интересът онлайн, има ли отлив? Какво ново виждате в сферата?

АК: Кариерният център на АУБ е изключително активен и поддържа тесни връзки с бизнеса, а пандемията послужи като катализатор на идеи и нови инициативи. Макар и виртуално дейностите на центъра не секват. Всяка година АУБ провежда Панаир на професионалната реализация. Тази година той се проведе виртуално и отново успя да привлече водещи работодатели и международни организации. В АУБ се обучават студенти от над 40 държави, които търсят реализация в цял свят. Новият подход за провеждане на панаира премахна границите и даде шанс на компании от чужбина да „присъстват“ и да предложат възможности за реализация. Освен това нашата общност от възпитаници е изключително сплотена и по време на пандемията те протегнаха ръка към настоящите студенти. Един от примерите е създаването на менторска програма, която подготвяше студентите за прехода към пазара на труда, а също споделяха възможности за работа и стаж.

АГ: Тази година Стопанският факултет проведе Кариерен форум 5.0 изцяло онлайн с участието на 30 водещи компании. В електронна среда чрез новата платформа „Онлайн Стопански факултет“, в която са включени всичките ни студенти, те имаха възможност да участват в целогодишно в кариерни събития и да получат достъп до записи от виртуални гост-лекции и уебинари, както и информация относно възможностите за кариерно консултиране, предстоящи обучения и събития. В новия формат осигурихме и възможности за провеждане на индивидуални интервюта, които също бяха използвани от много компании и студенти. Основен фактор за успеха на кариерните събития бе готовността на компаниите да предоставят ново и специално създадено за целта дигитално съдържание.

СП: По-голямата част от кариерните форуми през 2020 г. се проведоха онлайн и постепенно всички свикват с това. Може би още малко активност от младите хора, особено при продължаване на тази обстановка, би била от полза за всички страни.

Продължава ли трендът на активно ползване на стажанти и стажантски програми при бизнеса и как се реализира това в среда на дистанционна работа?

АК: Всъщност дистанционната работа даде още по-големи възможности за намиране на стаж. А бизнесите станаха доста по-отворени и гъвкави в предложенията си и се възползваха от съвременните технологии.. Като се започне от онлайн срещи, тиймбилдинги, виртуално кафе, до управлението на проекти. Наистина няма нищо по-хубаво от личния контакт, но при желание, добра работна етика и мотивация, работа се върши ефективно независимо от локацията.

АГ: Интересът на работодателите към нашите студенти се запази, а в някои сфери дори е по-голям от преди. От март до началото на декември нашият Кариерен център е публикувал над 100 обяви за стажове и работа, насочени специално към нашите студенти. В среда на дистанционна работа стажовете са не по-малко интензивни. Освен стажове, виждаме и все повече обяви за почасова работа, които предлагат възможности за съчетаване на студентството и натрупването на реален опит.

СП: Първо искам да кажа, че не всичко е дистанционно. Има много бизнеси, за които такава работа е невъзможна. Разбира се, ползването на стажанти е малко по-сложно при дистанционна работа, но всичко е въпрос на добра организация и на добри въвеждащи програми и начини за контрол. Добрите компании се справят с това. Ако компаниите имат проблем, той е по-скоро свързан с други аспекти на кризата – при здравна криза, последвана от икономическа, планирането, особено на персонала, е доста трудно. Все пак работата продължава и стажантските програми, ако и в малко намален обем, се провеждат.

А сега накъде? Вашата прогноза за втория семестър и бъдещето на кариерните събития?

АК: В момента плановете са да започнем пролетния семестър онлайн на 18 януари, като преминем към присъствено/хибридно обучение на 8 февруари. Хибридното обучение доказа ефективността си, като същевременно спомогна за контрола на епидемичната ситуация в кампуса. Създадената добра организация и контрол на мерките за задължителна дистанция, носенето на маски, измерването на температурата, ограниченията при провеждане на срещи, дезинфекция и др. дадоха резултат и не се стигна до сериозно разпространение на вирусана кампуса. Освен благодарности към екипа, който предоставяше съвети и оказваше помощ, трябва да благодарим на студентите си, които отговорно следваха процедурите и ни помогнаха да се справим.  

АГ: Единственото сигурно в настоящата ситуация е несигурността. Вече имаме опит от рязката промяна през пролетта и по-очакваната смяна на учебната зала с екраните през есента, така че сме готови да реагираме бързо на следващи етапи в пандемията. Радвам се, че нашият факултет, Софийският университет като цяло и другите колеги от образованието показаха, че можем да сме не по-малко адаптивни от бизнеса, когато се налага да превключим от обучение в зала към електронните формати и обратно. Очаквам, че след края на пандемията ще запазим онлайн средата като част от учебния процес и партньорствата с бизнеса – много събития с чуждестранни гости може да се провеждат в електронна среда, а нашите инициативи – да достигнат до международна аудитория.

СП: По отношение на втория семестър – присъствено, смесено или онлайн – думата имат университетите и здравните власти. Кариерните събития са планирани в обичайния обем и годишният ни календар е публикуван. Единственото ново е, че всяко събитие има предварително плануван онлайн вариант.

 

Повече за нашите събеседници:

Албена Кехайова, директор „Маркетинг и комуникации“ на Американския университет в България

Албена Кехайова има дългогодишен международен опит в сферите на корпоративните комуникации и маркетинг. Професионалната й експертиза включва медиа, производствена компания в силно конкурентния фарма сектор и дългогодишен експертен път в сектора на образованието. Кехайова заема длъжността директор „Маркетинг и комуникации“ на Американския университет в България (АУБ) от 2018 г. Преди това е отговаряла за връзки с медиите и маркетинг в отдел „Комуникации и маркетинг“ на университета. Албена Кехайова има магистърска степен по бизнес администрация за ръководни кадри от Американския университет в България.

Атанас Георгиев, декан на Стопанския факултет на Софийски университет „св.Климент Охридски“

Доц. д-р Атанас Георгиев е Декан, Ръководител на Катедра „Икономика и управление по отрасли“ и Директор на магистърската програма „Енергийни пазари и услуги” в Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“.Завършил е магистратури по „Енергийна икономика“ и по „Финанси и банково дело” в СУ. Преподава в курсове на Дипломатическия институт към МВнР на Република България. Водил е лекции в Германия, Украйна, Босна и Херцеговина, Грузия (онлайн) и др. Автор на редица публикации за енергийния отрасъл. Член е на International Association for Energy Economics, както и член на УС в Националния комитет на България в Световния енергиен съвет и на УС в Индустриален клъстер „Електромобили“. Консултант в енергетиката от 2005 досега. Издател и гл. редактор на бизнес-изданията „Ютилитис” и „Фасилитис“.

Светлозар Пeтров, управляващ партньор на „Джоб Тайгър“

Светлозар Петров е управител на компанията за комплексни HR услуги JobTiger и един от създателите на www.jobtiger.bg – първият професионален и напълно интегриран сайт за търсене и предлагане на работа в България. Той е член на настоятелството на Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“, член на настоятелството на Фондация на бизнеса за образованието, един от създателите на Клуба на корпоративния дарител и член на УС на БДФ. Един от създателите на сдружение „Образование България 2030″. Председател e на почетния съвет на Международната награда на херцога на Единбург за България.

 

 

Новини

  • 1

Съвети

Анализи

  • 1