• Съвременните технологии развиват интелигентните компании, но изискват фундаментална промяна в лидерството, според Accenture Technology Vision 2018

    Въвеждането на изкуствения интелект за бизнес и социален растеж означава създаване на нови партньорства с клиенти и бизнес партньори. Според Accenture Technology Vision 2018бързият напредък в изкуствения интелект (AI) и други съвременни технологии ускоряват развитието на интелигентни корпорации и дават възможност на компаниите да се интегрират в живота на хората. Годишният технологичен
  • Най-големият конкурент на Uber с нов капитал и удвоена стойност

    Една от най-големите компании за споделено пътуванеLift оповести, че е привлякла 600 милиова долара финансиране и вече се оценява на стойност 15 млрд. долара. Само преди година тя беше оценена наполовина.
  • Социалната тревожност – високата цена на живота в мрежата

    Социалната тревожност е включена в класификатора на фобийните разстройства на Американската Психологична Асоциация DSM-5 още през 1965г. Изразява се в тревожност т.е. страх от социални взаимоотношения например: Отбелязан постоянен страх за една или повече социални ситуации и загриженост относно контрола от страна на трети лица:
  • Cargill България спечели три престижни награди в един ден

    Центърът за споделени бизнес услуги в София, част от дейността на CargillБългария, се представи блестящо в надпреварата на престижните бизнес награди на Българската аутсорсинг асоциация и на b2bMedia.
  • Най-иновативните компании грабнаха призове в b2b Media Annual Awards

    Голямата награда на конкурса беше присъдена на Campus X / Telerik Academy. Конкурсът се провежда за четвърта година и съвпадна с отбелязването на 10-тата годишнина на медийната група. Отличията в над 20 категории си поделиха компании с иновативни, креативни и социално-отговорни проекти от различни сектори у нас. Задно с връчването на
  • b2b Media празнува 10-ата си годишнина

    Медийната група ще отбележи своя юбилей на специално събитие на 8 юни в Софийската Филхармония, когато ще бъдат връчени и Годишните награди b2b Media Awards 2018, с които ще бъдат отличени най-иновативните, най-креативните, най-успешните и най-отговорните компании. В програмата са включени и изпълнения на популярни и изгряващи шоу звезди, томбола
  • Блокчейн иновациите: Топ 5 предимства

    Паскал Таларида, изпълнителен директор на Jarvis Edge Интересът към блокчейн технологиите нараства лавинообразно. И то основно заради биткойн, една от основните крипто валути. Макар да са най-нашумели в момента, те далеч не са всичко, което блокчейн технологиите могат да ни предложат. Блокчейн е революционна система за промени във всички дигитални аспекти
  • Най-иновативните компании представят своите постижения в b2b Media Awards 2018

    Четвъртото издание но b2b Media Annual Awards e в разгара си.  Най-иновативните компании, проекти и предприемачи могат да подадат своите кандидатури до края на месеца. До 25 май обаче се приемат ранните предложения. Конкурсът на b2b Media ще отличи не само бизнесите и техни отделни проекти, но също най-креативните корпоративни офиси,най-интересните външни пространства,
  • 1 Съвременните технологии развиват интелигентните компании, но изискват фундаментална промяна в лидерството, според Accenture Technology Vision 2018
  • 2 Най-големият конкурент на Uber с нов капитал и удвоена стойност
  • 3 Социалната тревожност – високата цена на живота в мрежата
  • 4 Cargill България спечели три престижни награди в един ден
  • 5 Най-иновативните компании грабнаха призове в b2b Media Annual Awards
  • 6 b2b Media празнува 10-ата си годишнина
  • 7 Блокчейн иновациите: Топ 5 предимства
  • 8 Най-иновативните компании представят своите постижения в b2b Media Awards 2018
  • Анализ
  • Анализ
  • Анализ

Върху какви принципи, цели и програма почива Истанбулската конвенция?

Едни от най-често задаваните въпроси, с които се сблъскахме около дебата за Истанбулската конвецния са: Защо се налагат нови определения за пол и полова идентичност чрез Истанбулската конвенция, различни от досега

Кой е “пилето” в сирийската криза

Събитията около Сирия тези дни накараха доста учени (и не само учени) да си спомнят за Карибската криза (Cuban missile crisis, рус. Карибский кризис, 1962 г.). Карибската криза е извънредна

Още ли се смеете на тези, които не вярват, че България е Европа?

Ако летиш с гражданска авиокомпания с полет, излитащ или кацащ в ЕС, и полетът ти бъде отменен (или дори само закъснее с повече от 2 часа), имаш право на обезщетение

Реклама


www.Autodoc.Bg

Представяме ви:

Развихря ли се нова стихия от изисквания за бизнеса?

От тази година започва да се прилага ново изискване за бизнеса – част от фирмите в България ще бъдат изправени пред предизвикателството на нефинансово докладване. Какво означава това? Че една голяма група компании и публичните дружества в страната вече са длъжни, заедно с финансовия си отчет за предходната година, да подготвят и публикуват също отчет, съдържащ нефинансова информация. Изискването е заложено в Директива 2014/95/EU на Европейския парламент за докладване на нефинансова информация и е част от изменения в Закона за счетоводството. До края на миналата година беше мистерия по какъв начин трябва да се организира докладването, каква информация да покрива нефинансовата декларация, в какъв детайл да бъде описанието. На 21.12.2017 г. мистерията беше разбулена, след като Министерство на финансите публикува насоки за прилагането на изискванията. И настъпи време за действие. Компаниите обаче трябва да се организират много бързо, защото първите нефинансови доклади трябва да бъдат издадени в срок до 30.6.2018 г.

 

Какво всъщност представлява нефинансовия отчет?

Това е самостоятелен отчет или допълнителна част към Доклада за дейността, който съдържа информация за нефинансовите резултати и цели на компанията. Това включва предоставяне на информация по теми като околна среда, служители, заинтересовани страни, човешки права, корупция, разнообразие. Очакванията са тези промени да доведат до промени в бизнес-стратегията и начина на управление в дългосрочен план за някои компании, защото може да бъде ключ за инвеститорите по отношение на разпределение на  капиталовите си средства

Кои компании са засегнати от новите изисквания? 

Компаниите, които задължително трябва да публикуват нефинансова информация, са големи предприятия от обществен интерес, които към 31 декември на отчетния период надвишават критерия за среден брой служители през финансовата година от 500 души. Предприятия от обществен интерес са:

  • публичните дружества
  • кредитни институции
  • финансови институции
  • застрахователи и презастрахователи, пенсионноосигурителни дружества и управляваните от тях фондове;
  • инвестиционни посредници;
  • търговски дружества, които произвеждат, пренасят и продават електрическа енергия и топлоенергия;
  • търговски дружества, които внасят, пренасят, разпределят и транзитират природен газ;
  • търговски дружества, които предоставят водоснабдителни, канализационни и телекомуникационни услуги и
  • „Български държавни железници“ ЕАД, и дъщерните му предприятия;

Като големи предприятия са дефинирани такива с нетни приходи от продажби – 76 млн. лв. или балансова стойност на активите – 38 млн. лв.

Очакват ли се проблеми за бизнеса във връзка с тези нови изисквания?

Препоръките на Министерство на финансите реално се основават на добрите практики за изготвяне на доклади за устойчиво развитие. Принципите на Стандарта за изготвяне на доклади на GRI, например, лесно се разпознава в препоръките на Министерството: от метода на селекция на темите, за които ще се докладва, през информация за начина на управление на темите, до количествените измерители представящи резултатите във връзка с темите. Нещо повече, указанията от 12 страници на Министерството дават примери за типа и начина на представяне на нефинансова информация за всеки един от задължителните аспекти, които са: екологични, социални и въпроси, свързани със служителите; зачитане на човешките права; въпроси свързани с корупция. Министерството се реферира и предоставя връзки към 20 насоки, методологии и стандарти, които могат да са полезни при изготвянето на нефинансовите декларации. За компании, които за пръв път се сблъскват с тази тематика, 2000 страници насоки, към които се реферира МФ, могат да са, меко казано, объркващи. Това е само едно от множеството предизвикателства, с които ще се сблъскат „новобранците“ в докладването на нефинансова информация. Ето още няколко:

  • За тези, които не са започнали подготовка още през миналата година, кратките срокове от няколко месеца до юни, са също сериозно предизвикателство. Нефинансовата декларация се изготвя значително по-дълго време от досегашния финансов доклад. Участието на повече хора, събирането на нова качествена и количествена информация са усложняващи фактори. Рядко компаниите успяват да се справят за по-малко от 8-10 месеца при изготвянето на първия доклад.
  • Нефинансовата декларация, макар да е част от годишния доклад, вече не се изготвя от финансовия отдел. Ако досега всички отдели са допринасяли с финансови данни за годишния доклад, то за нефинансовото докладване ще трябва да се включат и в самото изготвяне на доклада. Финансовите отдели, няма как да разкажат за политиките и резултатите в направления като околна среда и социални въпроси, а и никой не би следвало да го очаква от тях.
  • „С какви данни разполагаме изобщо“? Често, едва по време на изготвяне на първия си нефинансов доклад, компаниите се запитват какъв тип нефинансови количествени данни събират и съхраняват. Може би няма да сте шокирани, че обичайно те са почти никакви във връзка със задължителните сфери (околна среда, социални въпроси, човешки права). В този момент започва малка вътрешнофирмена буря по събиране на данни за цяла година, ровене в бележки, умуване на подходящи мерни единици. Прехвърлянето на отговорности и главоболието са гарантирани. Особено в процеса на одит на финалните данни.
  • Докладът вече се одобрява от повече хора. Не бива да се подценява процесът на финализиране на годишния доклад, който вече достига до повече директори на отдели. Например, няма как да се публикува информация по въпроси свързани със служителите, без финалното одобрение на Директор Човешки ресурси. Колкото повече хора го гледат, толкова по-голяма е вероятността доклада да се върне за преработка, понякога неколкократно.

Задачата за изработването на подобен доклад засега е просто изискване към бизнеса и не е разпознато като предимство. В същото време, промяната в закона е добър инструмент за комуникация с различни заинтересованите страни и за управление на репутацията: събирането и представянето на нефинансова информация дава възможност на мениджърите да преосмислят и представят важни аспекти от политиките, процесите, резултатите и рисковете пред компанията, които влияят съществено върху присъствието й на пазара.

*Пенка Коркова е консултант по устойчиво развитие в denkstatt – консултантска компания, която помага на бизнеса да управлява въздействието си върху природния, социалния и човешкия капитал. Професионалната ѝ експертиза включва създаване на CSR политики и изготвяне на доклади за устойчиво развитие, ангажиране на заинтересовани страни, въвеждане на системи за управление на качеството и социално-икономически оценки. Работи активно по проекти на големи международни и български компании от хранителната индустрия, търговски вериги, телекоми и компании от минната индустрия.

Новини

  • 1

Анализи

  • Защо Юнкер е е неточният човек на неточното място

    Юнкер: Аз съм гарант, че преговорите за присъединяването на Турция в ЕС ще продължат!

    Някога уважавах много Юнкер, той имаше свой принос при присъединяването на

  • OK EUROPE, WE HAVE A PROBLEM

    Отстраняването на Тилерсън и втвърдяването на позицията на Вашингтон срещу Техеран преди всичко ще доведе до увеличаване на натиска върху Германия, Франция и Великобритания, известни като Е3

  • Заплати от 1900 лв? - реалистично е

    Публичната кампания с обявени заплати на Lidl Bulgaria трябва да се разглежда като wake-up call за политиките и бизнес стратегиите, свързани с човешкия капитал и реформите на

  • Законът НЕ гарантира нищо в България

    Да си дам и моите 5 стотинки по въпроса. ;)Първо да кажа всичко написано е на базата на някаква обща юридическа култура, придобита като човек- обект на

  • Това е положението, Гинке

    Искам да ви кажа, че много ни отива Гинка да е собственик на ЧЕЗ.

    Сега викаме - Ама, как е възможно Гинка-без снимка да придобие една трета

  • Останахме на тъмно с ЧЕЗ

    Ако държавата функционира в основната си ужким роля - на гарант за спазване на правилата - няма значение дали всички ставаме и лягаме с името “Инерком” или собственикът й

  • 1