• Ретро сникърите се завръщат на мода

    Deichmann представя нови модели в ретро стил Ако можехме да върнем времето назад... Да, можем, защото сега е време за завръщане в бъдещето! Това е отдавна известната истина в света на модата: всичко ново е добре забравено старо. Тенденция, която особено подчертава тази теза през 2024 г., е блестящото завръщане на
  • От днес започва надпреварата за Зелените Оскари 2024

    Надпреварата в Националния конкурс "Най-зелените компании в България 2024" стартира на 2 април 2024 г.Отново ще бъдат оличени най-устойчивите идеи и практики!Идеята зад конкурса е да бъдат отличени и надградени усилията на бизнес компании, общини, неправителствени организации, медии и конкретни личности за постигането на устойчиви ESG цели и корпоративно-отговорни стратегии.
  • Отново предизвикваме най-зелените компании, организации, бизнеси и личности!

    Надпреварата в Националния конкурс "Най-зелените компании в България 2024" стартира на 2 април 2024 г.Отново ще бъдат оличени най-устойчивите идеи и практики!Идеята зад конкурса е да бъдат отличени и надградени усилията на бизнес компании, общини, неправителствени организации, медии и конкретни личности за постигането на устойчиви ESG цели и корпоративно-отговорни стратегии.
  • Д-р Явор Семерджиев е назначен за Републикански Консултант по Урология за София-град

    Водещият специалист в областта на урологията утвърждава високите медицински стандарти в Столичната област.Д-р Явор Семерджиев, известен със своята безупречна професионалност и непогрешимо чувство за грижа към пациентите, е назначен за Републикански консултант по урология за София-град за 2024 година. Това решение е прието благодарение на неговите постижения в областта на
  • „Heathers “ – разкриване на проблемите с психичното здраве чрез провокиращ мюзикъл

    Тази година Broadway Performance Club (BPC) към Американския университет в България (АУБ) избира мюзикъл, който никога не е бил на Бродуей. Причината зад този избор е желанието на клуба да представи важен проблем, пред който са изправени много хора в съвременния свят, а именно психичното здраве.„Heathers“ ще бъде 15-ата постановка,
  • Рисковете от безиглените инжекционни устройства за дермални филъри

    Tяна Пресолска: За съжаление в България, въпреки че има нормативна уредба за нейното прилагане, не се следи. През последните години процедурите за дермални филъри са станали все по-популярни сред пациентите, търсещи неинвазивни методи за подмладяване и подобряване на външния вид на кожата си.Новите тенденции в индустрията на красотата, включително тези,
  • Lilly Drogerie подкрепя младите жени по пътя към кариерен успех

    Компанията дарява средства, събрани от рециклирането на коледния каталог на компанията По повод Международния ден на жената Осми март Lilly Drogerie, веригата, която със своите над 100 магазина у нас помага на жените да бъдат още по-красиви, реши да подкрепи момичетата в техния избор на кариера чрез дарение по проекта на
  • Има ли планетарното хранене почва у нас?

    Днес хората обръщат все по-голямо внимание на здравословното хранене, но колко от нас всъщност се замислят, че храненето ни има пряко отношение и към природата? Къде се пресичат грижата за човешкото благо и това на планетата? Точката на тяхната „среща“ е осъзнатото хранене, което се основава на т. нар. планетарна
  • 1 Ретро сникърите се завръщат на мода
  • 2 От днес започва надпреварата за Зелените Оскари 2024
  • 3 Отново предизвикваме най-зелените компании, организации, бизнеси и личности!
  • 4 Д-р Явор Семерджиев е назначен за Републикански Консултант по Урология за София-град
  • 5 „Heathers “ – разкриване на проблемите с психичното здраве чрез провокиращ мюзикъл
  • 6 Рисковете от безиглените инжекционни устройства за дермални филъри
  • 7 Lilly Drogerie подкрепя младите жени по пътя към кариерен успех
  • 8 Има ли планетарното хранене почва у нас?
  • Коментар
  • Коментар
  • Коментар

Повишава ли се наистина раждаемостта в България?

България: Раждаемост 2019: 61 538 Раждаемост 2020: 59 086 Раждаемост 2021: 58 678 Раждаемост 2022: 56 596 Раждаемост 2023: 49 610 (Източник НСИ) Всички се смяхме на глупостите на Кирил

Елитът започна да нарича хората "безполезни хрантутници"

За това разказва тази книга. ДОБРЕ ДОШЛИ В ПРЕКРАСНИЯ НОВ СВЯТ. Понякога поетите и писателите виждат отвъд границите на съвременността. „Прекрасният нов свят“ е книга за бъдещето, а независимо от

Умереността у нас бе заличена от най-кресливите евроатлантически папагали

Умереността в България отдавна е детонирана. У нас до властта се добраха зомбитата с флексове, които да решили да заличат устоите на страната. ПП/ДБ са аналог на талибаните в Афганистан.

Реклама


Inspiration Hub:

 Inspiration Hub:

Развихря ли се нова стихия от изисквания за бизнеса?

От тази година започва да се прилага ново изискване за бизнеса – част от фирмите в България ще бъдат изправени пред предизвикателството на нефинансово докладване. Какво означава това? Че една голяма група компании и публичните дружества в страната вече са длъжни, заедно с финансовия си отчет за предходната година, да подготвят и публикуват също отчет, съдържащ нефинансова информация. Изискването е заложено в Директива 2014/95/EU на Европейския парламент за докладване на нефинансова информация и е част от изменения в Закона за счетоводството. До края на миналата година беше мистерия по какъв начин трябва да се организира докладването, каква информация да покрива нефинансовата декларация, в какъв детайл да бъде описанието. На 21.12.2017 г. мистерията беше разбулена, след като Министерство на финансите публикува насоки за прилагането на изискванията. И настъпи време за действие. Компаниите обаче трябва да се организират много бързо, защото първите нефинансови доклади трябва да бъдат издадени в срок до 30.6.2018 г.

 

Какво всъщност представлява нефинансовия отчет?

Това е самостоятелен отчет или допълнителна част към Доклада за дейността, който съдържа информация за нефинансовите резултати и цели на компанията. Това включва предоставяне на информация по теми като околна среда, служители, заинтересовани страни, човешки права, корупция, разнообразие. Очакванията са тези промени да доведат до промени в бизнес-стратегията и начина на управление в дългосрочен план за някои компании, защото може да бъде ключ за инвеститорите по отношение на разпределение на  капиталовите си средства

Кои компании са засегнати от новите изисквания? 

Компаниите, които задължително трябва да публикуват нефинансова информация, са големи предприятия от обществен интерес, които към 31 декември на отчетния период надвишават критерия за среден брой служители през финансовата година от 500 души. Предприятия от обществен интерес са:

  • публичните дружества
  • кредитни институции
  • финансови институции
  • застрахователи и презастрахователи, пенсионноосигурителни дружества и управляваните от тях фондове;
  • инвестиционни посредници;
  • търговски дружества, които произвеждат, пренасят и продават електрическа енергия и топлоенергия;
  • търговски дружества, които внасят, пренасят, разпределят и транзитират природен газ;
  • търговски дружества, които предоставят водоснабдителни, канализационни и телекомуникационни услуги и
  • „Български държавни железници“ ЕАД, и дъщерните му предприятия;

Като големи предприятия са дефинирани такива с нетни приходи от продажби – 76 млн. лв. или балансова стойност на активите – 38 млн. лв.

Очакват ли се проблеми за бизнеса във връзка с тези нови изисквания?

Препоръките на Министерство на финансите реално се основават на добрите практики за изготвяне на доклади за устойчиво развитие. Принципите на Стандарта за изготвяне на доклади на GRI, например, лесно се разпознава в препоръките на Министерството: от метода на селекция на темите, за които ще се докладва, през информация за начина на управление на темите, до количествените измерители представящи резултатите във връзка с темите. Нещо повече, указанията от 12 страници на Министерството дават примери за типа и начина на представяне на нефинансова информация за всеки един от задължителните аспекти, които са: екологични, социални и въпроси, свързани със служителите; зачитане на човешките права; въпроси свързани с корупция. Министерството се реферира и предоставя връзки към 20 насоки, методологии и стандарти, които могат да са полезни при изготвянето на нефинансовите декларации. За компании, които за пръв път се сблъскват с тази тематика, 2000 страници насоки, към които се реферира МФ, могат да са, меко казано, объркващи. Това е само едно от множеството предизвикателства, с които ще се сблъскат „новобранците“ в докладването на нефинансова информация. Ето още няколко:

  • За тези, които не са започнали подготовка още през миналата година, кратките срокове от няколко месеца до юни, са също сериозно предизвикателство. Нефинансовата декларация се изготвя значително по-дълго време от досегашния финансов доклад. Участието на повече хора, събирането на нова качествена и количествена информация са усложняващи фактори. Рядко компаниите успяват да се справят за по-малко от 8-10 месеца при изготвянето на първия доклад.
  • Нефинансовата декларация, макар да е част от годишния доклад, вече не се изготвя от финансовия отдел. Ако досега всички отдели са допринасяли с финансови данни за годишния доклад, то за нефинансовото докладване ще трябва да се включат и в самото изготвяне на доклада. Финансовите отдели, няма как да разкажат за политиките и резултатите в направления като околна среда и социални въпроси, а и никой не би следвало да го очаква от тях.
  • „С какви данни разполагаме изобщо“? Често, едва по време на изготвяне на първия си нефинансов доклад, компаниите се запитват какъв тип нефинансови количествени данни събират и съхраняват. Може би няма да сте шокирани, че обичайно те са почти никакви във връзка със задължителните сфери (околна среда, социални въпроси, човешки права). В този момент започва малка вътрешнофирмена буря по събиране на данни за цяла година, ровене в бележки, умуване на подходящи мерни единици. Прехвърлянето на отговорности и главоболието са гарантирани. Особено в процеса на одит на финалните данни.
  • Докладът вече се одобрява от повече хора. Не бива да се подценява процесът на финализиране на годишния доклад, който вече достига до повече директори на отдели. Например, няма как да се публикува информация по въпроси свързани със служителите, без финалното одобрение на Директор Човешки ресурси. Колкото повече хора го гледат, толкова по-голяма е вероятността доклада да се върне за преработка, понякога неколкократно.

Задачата за изработването на подобен доклад засега е просто изискване към бизнеса и не е разпознато като предимство. В същото време, промяната в закона е добър инструмент за комуникация с различни заинтересованите страни и за управление на репутацията: събирането и представянето на нефинансова информация дава възможност на мениджърите да преосмислят и представят важни аспекти от политиките, процесите, резултатите и рисковете пред компанията, които влияят съществено върху присъствието й на пазара.

*Пенка Коркова е консултант по устойчиво развитие в denkstatt – консултантска компания, която помага на бизнеса да управлява въздействието си върху природния, социалния и човешкия капитал. Професионалната ѝ експертиза включва създаване на CSR политики и изготвяне на доклади за устойчиво развитие, ангажиране на заинтересовани страни, въвеждане на системи за управление на качеството и социално-икономически оценки. Работи активно по проекти на големи международни и български компании от хранителната индустрия, търговски вериги, телекоми и компании от минната индустрия.

Новини

  • 1

Съвети

Анализи

  • 1