• 1 Първи смях и първи игри: как расте бебето в месец 3 и 4
  • 2 „Девин“ ЕАД и Националният център по трансфузионна хематология стартират съвместна инициатива “Вода за живот“
  • 3 Аквапарк „Възраждане“ в София открива летния сезон на 14 юни
  • 4 Започва XI издание на Годишните награди на b2b Media
  • 5 Тенденциите при обувките Лято 2025 - Елегантно съчетание от модерен ретро чар и женствена елегантност
  • 6 Близо 120 екообещания на ученици от цялата страна събра програмата на „Девин“ ЕАД и Българско движение „Син флаг“
  • 7 Катя Антонова отличена с две награди за детска литература за два дни
  • 8 Кампанията „Вземи краката си в ръце активно“ насочва вниманието към ранната диагностика и превенцията на хроничната венозна болест
  • Коментар
  • Коментар
  • Коментар

Насила еврото няма да го направят хубаво в очите на хората

Евро-манипулации срещу безспорни факти 1. Валутният борд ограничавал икономическия растеж, затова да се махне и да влезе еврото. Да, ограничава политическите крадци да крадат и с краката. Бордът е усмирителна

Когато "Попадийката" е по-голяма от Библията, демокрацията е илюзия

Видяхме го – парламентарният ни театър отново надмина себе си. Искането за провежданото на референдум дали да приемем еврото от 2026, инициатива на президента Румен Радев, беше погребано под претекста за

Либералният хан на ценностите – какво е позволено и кое не?

Виждаме познатата картина: либералната клика отново се опитва да диктува какво можем да мислим и как да възпитаваме децата си. Гневът им срещу изучаването на основни религиозни принципи в училище,

Реклама


Inspiration Hub:

 Inspiration Hub:

Умните градове са и предизвикателство, и нова възможност

Подготвя ли се България и как се подготвя за интелигентните градове - това дискутираха участниците в събитието, което събра експерти от различни сфери по темите Умни градове, умни домове, умни идеи.

- Електрическата мобилност е във фокуса на Министерството на икономиката

- Законодателството върви след технологиите, но се опитва да навакса

- Свързаността е в основата на умните градове

- Защитата на личните данни ще е проблемна в интелигентните населени места

- Общината търси подходящата форма София да става по-зелен и по-интелигентен град

Министърът на икономиката Емил Караниколов е подписал заповед за създаването на междуведомствена работна група, чиято задача е да се разработи Национална програма с Пътна карта за развитие на електрическата мобилност в България до 2025 г. и хоризонт до 2030 г. Това заяви заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов по време на Годишната конференция на b2b Media: Smart city, Smart home, Smart ideas. 



По думите на Лъчезар Борисов в работната група ще участват, както представители на бизнеса, така и на институциите. Стана ясно още, че в пътната карта може да залегнат и конкретни мерки и стимули за насърчаване на електрическата мобилност. Той напомни, че в процеса по глобализиране към новите технологии е и разработената Концепция за цифрова трансформация на българската индустрия (т.нар. Индустрия 4.0), на чиято база предстои и изготвяне на стратегия, с която ще се определят дейности в подкрепа на модернизацията. „Всичко това е част от политиката на правителството към дигитализация, ниско въглеродна икономика и развитието на умните градове“, изтъкна той. Според него дигитализацията е неизбежна и тези процеси вече се наблюдават и в България, стъпвайки на устойчива макроикономическа рамка.

В заключение заместник-министър Борисов подчерта, че когато говорим за интелигентни градове, говорим не само за устойчиво градско развитие, но и за интелигентно развитие на социалната, икономическата и екологична инфраструктура.



Българският еврокомисар Мария Габриел заяви, че свързаността е в основата на умните градове. ЕК е ангажирана с изграждане на интелигентни градове. За развитието на тези градове е нужна високоскоростна връзка, нужни са обединени усилия на всички. "5G мрежата е част от бъдещето, а цифровите умения са от съществено значение."

По време на дискусията беше отбелязано, че умните градове ни спестяват с ресурси, енергия и време.

Те обаче имат един голям недостатък - защитата на личните данни ще е проблемна, заради камерите навсякъде и заради телефоните, които ще знаят винаги местоположението ни. „Човекът се превръща в стъкло, става сврхъпрозрачен. В този смисъл – компаниите трябва да развият нужните технологии, но държавата от своя страна следва да вземе мерки за по-добрата защита на тези технологии и на гражданите", заяви от своя страна Улрике Щрака, търговски представител на Австрия и ръководител на Advantage Austria в България.


"За мен управлението, технологиите и гражданското общество заедно правят един град умен. Връзката между тези три компонента е предпоставка за наваксването и напредъка", каза от своя страна Елица Панайотова, координатор на проекта "Зелена София" към Столична община, който има за цел създаване на стратегия за устойчиво развитие на града и подготвянето на кандидатурата на София за Зелена Столица на Европа.

Служителите по проекта са разработили дигитална карта на замърсителите на въздуха в София – на нея са отбелязани всички домакинства, които потребяват твърдо гориво за отопление – мазут, въглища и дърва. Идеята е в бъдеще на тази карта да бъдат нанесени и замърсяванията, предизвикани от градския транспорт и другите превозни средства, каза още Панайотова. Картата ще бъде предоставена по-късно за свободно ползване за различни проекти.

Според Панайотова законодателството тича след технологиите и в момента виждаме много случаи, в които навлизат нови технологии и нормативната уредба не е адаптирана към тях - въвеждането не е-билет е такъв пример.

Няма стандарт в нормативните процедури и затова въвеждането среща трудности. Това обаче не е нещо ново и не се случва само при нас - има го навсякъде по света и обичайно  се случва точно това: технологиите водят законодателството.

По думите на Иван Велков, председател на Българската фасилити мениджмънт асоциация: нашата нормативна уредба съвсем естествено изостава, но имаме обективно случващ се процес и всъщност сме на средно европейско ниво в това отношение. 

Анна-Мари Виламовска, European Commision/ Working Ideas обяви, че там, където има добри новини за градско развитие, това обикновено са градове в изолация. В София виждам силни компании - технологични, производствени и т.н. с чуждестранни клиенти - при тях се случват най-хубавите неща. Знаете ли, че воланите и част от седлките за Формула 1 се произвеждат в Габрово? Успешен град има там, където има публично-частни партньорства, обяви Виламовска.

Калоян Карамитов, Устройствено планиране "Визия за София”: Една от ключовите необходимости, за да се осъществи умен град е взаимодесйтвието между отделните системи и звена - общината, бизнеса, НПО, експерти. Иначе идеята или проектът е обречен. Всички мерки, които представяме са първо комуникирани между всички звена. Установихме, че някои работят добре, други не толкова, но тези комуникационни канали трябва да бъдат много силни и да се предава информация без да се чакат становища със седмици и месеци. В момента сме на етап изследване на настоящотот положение - изследваме е-услугите на общината и мога да кажа, че има добра основа, върху която да се надгражда.



По думите на Марина Стефанова, директор в Мрежата на Глобалния договор на ООН: Онова, което може да се види като добри практики се оказва в по-малките населени места, където бизнесът е достатъчно силен и има активно участие и цялостно въздействие като проактивен участник в обществените процеси. Бизнесът има голямо предимство пред местната власт - има пряк достъп до своите служители и така всяка фирмена култура, която се възпитава, стимулира иновациите на ежедневна база и се случва по естествен начин. Минава през промяната на служителите и средата. Говорим за умни градове и свързаност, но това не е само технологичен термин, а е нещо, което се възпитава.

Според Иван Велков, председател на Българската фасилити мениджмънт асоциация от 2 години в община София много активно се комуникира по такива теми, които са модерни и се търси подходящата форма София да става по-зелен и по-интелигентен град. Има обаче толкова много работа да се свърши, че дори малките успехи не успяват да пробият път над ежедневните битови неуредици, неправилно паркиралите коли или неуместно поставени колчета и т.н. Обнадеждаващото е обаче, че в местната администрация се говори за дългосрочни цели и това дава надежда.

Новини

  • 1

Съвети

Анализи

  • 1