• Започна надпреварата за Leaders of Influence Awards 2025

    Награди за бизнеси, организации и личности, които вдъхновяват! За трета година b2b Media отправя предизвикателство към бизнеса и лидерите на мнение у нас. За тях са Годишните награди Leaders of Influence Awards 2025, които започнаха от 3 ноември 2025.
  • От 3 ноември започват Leaders of Influence Awards 2025

    Награди за бизнеси, организации и личности, които вдъхновяват!За трета година b2b Media отправя предизвикателство към бизнеса и лидерите на мнение у нас.За тях са Годишните награди Leaders of Influence Awards 2025, които започват от 3 ноември 2025.
  • Чешмяната вода все по-трудно отговаря на очакванията за добро качество

    Остарялата водопреносна мрежа, замърсяването на почвите и недостатъчният контрол са част от проблемите с качеството на чешмяната вода   Човешкото тяло съдържа между 50 и 80% вода и консумацията на чиста питейна вода играе съществена роля за доброто здраве. И затова с право потребителят си задава въпроса каква вода за
  • Кой грабна призовете в Годишните награди за финансови иновации NEXT DIFI AWARDS 2025?

    Във второто издание на наградите NEXT DIFI AWARDS през 2025 г. Бяха отличени организации, които движат прогреса във финансовия и финансово-технологичния сектор. Голямата награда отиде при Банка ДСК, а призът за лидер и вдъхновител беше присъден на Макс Баклаян, Изпълнителен директор на Tavex. Официалната церемония по награждаване на призьорите се състоя
  • „Изключи горещите вълни“ – информационна кампания посветена на женското здраве

    Октомври е месецът, в който светът обръща внимание на женското здраве. Именно тогава стартира информационната кампания „Изключи горещите вълни“, посветена на темата менопауза и на едно от най-честите ѝ проявления – горещите вълни. Инициативата е подкрепена от четири водещи медицински организации в България: Българска асоциация по андро- и менопауза; Българска асоциация
  • Удължава се срокът за кандидатстване в Годишните награди за финансови иновации NEXT DIFI AWARDS 2025

    Второто издание на наградите през 2025 г. е посветено на организации, които движат прогреса във финансовия и финансово-технологичния сектор. Ранното кандидатстване се удължава до 03/10/2025 А официалната церемония по награждавне на призьорите ще се състои на 16 октомври 2025 г. и ще отличи водещи банкови и небанкови, застрахователни, пенсионни, технологични
  • Жените са по-засегнати, но и много по-загрижени от мъжете за профилактиката на хроничната венозна болест

    В 17 града на България над 1200 души посетиха безплатни профилактични прегледи за разширени вени  Излязоха данните след края на тазгодишното издание на информационната кампания „Вземи краката си в ръце активно“, която се организира от Българското национално дружество по съдова и ендоваскуларна хирургия и ангиология (БНДСЕХА) с подкрепата на фармацевтична
  • Първата голяма конференция за финансова независимост на жените в България From Zero To Hero събира широка институционална подкрепа

    Събитието поставя акцент върху дългосрочната подкрепа за жените – със знание, мрежа и специално създаденото приложение findependent app  Остават броени дни до първата по рода си в България голяма конференция, посветена на финансовата независимост на жените – From Zero to Hero Summit. Тя ще се проведе на 18 септември в Planet Schwarz
  • 1 Започна надпреварата за Leaders of Influence Awards 2025
  • 2 От 3 ноември започват Leaders of Influence Awards 2025
  • 3 Чешмяната вода все по-трудно отговаря на очакванията за добро качество
  • 4 Кой грабна призовете в Годишните награди за финансови иновации NEXT DIFI AWARDS 2025?
  • 5 „Изключи горещите вълни“ – информационна кампания посветена на женското здраве
  • 6 Удължава се срокът за кандидатстване в Годишните награди за финансови иновации NEXT DIFI AWARDS 2025
  • 7 Жените са по-засегнати, но и много по-загрижени от мъжете за профилактиката на хроничната венозна болест
  • 8 Първата голяма конференция за финансова независимост на жените в България From Zero To Hero събира широка институционална подкрепа
  • Коментар
  • Коментар
  • Коментар

Държавите ще стареят, ще отслабват и ще се свиват

Невероятно е, че вече няколко поколения в Западния свят израснахме с убеждението, че човечеството върви към свръхпопулация.  През 90-те и първото десетилетие след 2000 г. медии, учебници, филми, публични кампании

Млади, дръзки, красиви и секси; без особен умствен багаж!

Новата вълна в политиката.Боси крака, звукът на токчета, вятърът, който духа през косата - това е видеото на председателя на Общото събрание на ООН Аналена Бербок,това е нейната политическа комуникация, пише

Ентусиазмът в подкрепа на Украйна не е само идеология, има и каца с мед

Ентусиазмът на западно-европейците за продължаване на войната в Украйна не е само идеологически.  Не е само защото бидейки въвлечени от предишната американска администрация, имат притеснения за последствията от евентуална руска

Реклама


Inspiration Hub:

 Inspiration Hub:

PwC: Българските бизнес лидери са предпазливо оптимистични за икономически растеж
Българските бизнес лидери са предпазливо оптимистични за икономически растеж през годината. 58% от бизнес лидерите у нас прогнозират, че глобалният икономически растеж ще се подобри през следващите 12 месеца спрямо 76% на глобално ниво. Това показват резултатите от Годишното глобално проучване на PwC сред представителите на бизнеса у нас, част от 24-ото ежегодно глобално проучване на PwC.

68% от българските бизнес лидери очакват ръст на приходите на компаниите си, но едва 45% прогнозират ръст на рентабилността. В световен мащаб съответните резултати са 74% и 65%.

 

Проявеният оптимизъм е закономерен, имайки предвид ваксините и икономическите мерки срещу COVID-19. Те дават надежда на бизнеса за бъдещо възстановяване“, коментира Албена Маркова - Съдружник Консултантски услуги, PwC Югоизточна Европа.

Резултатите от проучването на PwC сред бизнес лидерите у нас бяха представени на ексклузивно онлайн събитие:

58% от изпълнителните директори вярват, че глобалният икономически растеж ще се подобри през 2021 г.

Пандемии и здравни кризи, кибер заплахи и липса на ключови умения са основни заплахи

51% от българските бизнес лидери планират инвестиции в дигитализация

PwC: Българските бизнес лидери са предпазливо оптимистични за икономически растеж

Планове за насърчаване на растежа

В топ 3 плановете за насърчаване на растежа българските участници включват:

  • търсене на оперативна ефективност (76%)

  • органичен растеж (65%)

  • пускане на нов продукт или услуга на пазара (51%)

Подобна стратегия за търсене на растеж по-скоро чрез вътрешен ресурс, отколкото във външната среда чрез нови сделки или пазари, може да е правилният подход в кризисна среда, тъй като е ниско рисковa, но може да доведе и до пропуснати възможности в период на възстановяване. В същото време плановете на бизнес лидерите у нас за сътрудничество със стартъпи са се увеличили (21% тази година срещу 16% за предишната), макар и незначително. Това е в синхрон с ускорената дигитализация на бизнеса и обществото, която се наблюдава през бурната 2020 г.

Притеснения относно здравни кризи, наличие на ключови умения и кибер заплахи

Пандемиите и здравните кризи (58%), наличието на ключови умения (51%) и кибер заплахите (47%) са основните притеснения за българските бизнес лидери. За пръв път в топ 10 заплахи за растеж влиза и разпространението на дезинформация (32%).

Без изненада, пандемиите и здравните кризи оглавяват заплахите за растеж както по целия свят, така и у нас. 50% от българските бизнес лидери заявяват, че ще ги вземат предвид при съставянето на своите стратегии за рискове.

Обнадеждаващо е, че нивото на загриженост за изменението на климата за българските бизнес лидери нараства - от 10% през миналата година до 35% през 2021 г., което е по-високо в сравнение с резултатите в световен мащаб и ЦИЕ.

Въпреки това обаче изглежда не се наблюдават достатъчно конкретни действия в тази посока. 60% от изпълнителните директори по света не са включили подобни дейности в стратегическите си планове за управление на риска. В България процентът е 69%.

Що се отнася до икономическите мерки за възстановяване от COVID-19 и за осигуряване на устойчив растеж, българските бизнес лидери са най-скептични относно това как правителството ще балансира краткосрочните икономически нужди с дългосрочните екологични нужди. 59% от участниците в проучването смятат, че е малко вероятно да бъде постигнат баланс, в сравнение с 35% в световен мащаб.

PwC: Българските бизнес лидери са предпазливо оптимистични за икономически растеж

Планове за инвестиции

Плановете за инвестиции са отговор на основните идентифицирани рискове и опасения. Над половината от българските бизнес лидери (51%) заявяват, че през следващите 3 години ще инвестират значително в дигитална трансформация. 29% планират инвестиции, свързани с киберсигурност и поверителност на данните.

Резултатите за инвестиционни планове са сходни с тези на световните бизнес лидери с изключение на една съществена разлика. Въпреки засилената загриженост относно изменението на климата само 44% от българските изпълнителни директори планират да инвестират повече в инициативи за устойчивост и околна среда, социална политика и управление (ESG) в сравнение с 60% от изпълнителните директори в световен мащаб.

Работна сила

46% от българските участници в проучването споделят, че през 2020 г. са запазили броя на служителите в организациите си непроменен, а само 24% са го намалили (най-ниският резултат в сравнение с останалите страни). 40% от българските бизнес лидери планират да увеличат броя на персонала си през следващите 12 месеца, а 59% - през следващите 3 години.

В съответствие със заявената загриженост на здравето и благосъстоянието на работната сила, 46% от бизнес лидерите у нас споделят, че ще се фокусират върху осигуряване на безопасна и продуктивна работна среда като част от промените в стратегиите си за работна сила в следващите 3 години.

Инициативи за устойчивост и околна среда, социална политика и управление (ESG)

PwC: Българските бизнес лидери са предпазливо оптимистични за икономически растеж

Инициативите за устойчивост и околна среда, социална политика и управление (ESG) набират скорост в световен мащаб и водят до адаптиране на стратегиите на бизнеса в отговор на нуждите на обществото и до заемане на по-изявенa отговорна позиция на бизнеса по наболели екологични и социални теми. В тази връзка, 36% от българските бизнес лидери (спрямо 28% в световен мащаб) споделят, че планират да направят промени в основната цел на организациите си, за да отразят по-добре ролята, която играят в обществото.

Когато става въпрос за разделение на ролите в обществото, българските изпълнителни директори виждат постигането на образована и адаптивна работна сила като споделено усилие между бизнеса и държавата. Същевременно, виждат много по-ясно изразена роля на бизнеса, когато става въпрос за осигуряване на здравето и благосъстояние на работната сила – 63%.

Резултатите от проучването „PwC CEO Survey” бяха представени ексклузивно днес чрез уебкаст с участието на ключови бизнес лидери. Гледната си точка споделиха Албена Маркова - съдружник Консултантски услуги, PwC Югоизточна Европа, Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор, Теленор България, Димитър Шумаров - изпълнителен директор, главен финансов директор и член на УС на Пощенска банка, и Момчил Василев - изпълнителен директор, Ендевър България.

По случай Международния ден на здравето, 7 април, като специален гост в онлайн събитието се включи Мадлен Алгафари. Тя въведе темата за оптимизма и представи понятията несигурност и позитивизъм в контекста на проучването на PwC.

Може да изтеглите проучването от тук.

Новини

  • 1

Съвети

Анализи

  • 1