• Започна надпреварата за Leaders of Influence Awards 2025

    Награди за бизнеси, организации и личности, които вдъхновяват! За трета година b2b Media отправя предизвикателство към бизнеса и лидерите на мнение у нас. За тях са Годишните награди Leaders of Influence Awards 2025, които започнаха от 3 ноември 2025.
  • От 3 ноември започват Leaders of Influence Awards 2025

    Награди за бизнеси, организации и личности, които вдъхновяват!За трета година b2b Media отправя предизвикателство към бизнеса и лидерите на мнение у нас.За тях са Годишните награди Leaders of Influence Awards 2025, които започват от 3 ноември 2025.
  • Чешмяната вода все по-трудно отговаря на очакванията за добро качество

    Остарялата водопреносна мрежа, замърсяването на почвите и недостатъчният контрол са част от проблемите с качеството на чешмяната вода   Човешкото тяло съдържа между 50 и 80% вода и консумацията на чиста питейна вода играе съществена роля за доброто здраве. И затова с право потребителят си задава въпроса каква вода за
  • Кой грабна призовете в Годишните награди за финансови иновации NEXT DIFI AWARDS 2025?

    Във второто издание на наградите NEXT DIFI AWARDS през 2025 г. Бяха отличени организации, които движат прогреса във финансовия и финансово-технологичния сектор. Голямата награда отиде при Банка ДСК, а призът за лидер и вдъхновител беше присъден на Макс Баклаян, Изпълнителен директор на Tavex. Официалната церемония по награждаване на призьорите се състоя
  • „Изключи горещите вълни“ – информационна кампания посветена на женското здраве

    Октомври е месецът, в който светът обръща внимание на женското здраве. Именно тогава стартира информационната кампания „Изключи горещите вълни“, посветена на темата менопауза и на едно от най-честите ѝ проявления – горещите вълни. Инициативата е подкрепена от четири водещи медицински организации в България: Българска асоциация по андро- и менопауза; Българска асоциация
  • Удължава се срокът за кандидатстване в Годишните награди за финансови иновации NEXT DIFI AWARDS 2025

    Второто издание на наградите през 2025 г. е посветено на организации, които движат прогреса във финансовия и финансово-технологичния сектор. Ранното кандидатстване се удължава до 03/10/2025 А официалната церемония по награждавне на призьорите ще се състои на 16 октомври 2025 г. и ще отличи водещи банкови и небанкови, застрахователни, пенсионни, технологични
  • Жените са по-засегнати, но и много по-загрижени от мъжете за профилактиката на хроничната венозна болест

    В 17 града на България над 1200 души посетиха безплатни профилактични прегледи за разширени вени  Излязоха данните след края на тазгодишното издание на информационната кампания „Вземи краката си в ръце активно“, която се организира от Българското национално дружество по съдова и ендоваскуларна хирургия и ангиология (БНДСЕХА) с подкрепата на фармацевтична
  • Първата голяма конференция за финансова независимост на жените в България From Zero To Hero събира широка институционална подкрепа

    Събитието поставя акцент върху дългосрочната подкрепа за жените – със знание, мрежа и специално създаденото приложение findependent app  Остават броени дни до първата по рода си в България голяма конференция, посветена на финансовата независимост на жените – From Zero to Hero Summit. Тя ще се проведе на 18 септември в Planet Schwarz
  • 1 Започна надпреварата за Leaders of Influence Awards 2025
  • 2 От 3 ноември започват Leaders of Influence Awards 2025
  • 3 Чешмяната вода все по-трудно отговаря на очакванията за добро качество
  • 4 Кой грабна призовете в Годишните награди за финансови иновации NEXT DIFI AWARDS 2025?
  • 5 „Изключи горещите вълни“ – информационна кампания посветена на женското здраве
  • 6 Удължава се срокът за кандидатстване в Годишните награди за финансови иновации NEXT DIFI AWARDS 2025
  • 7 Жените са по-засегнати, но и много по-загрижени от мъжете за профилактиката на хроничната венозна болест
  • 8 Първата голяма конференция за финансова независимост на жените в България From Zero To Hero събира широка институционална подкрепа
  • Коментар
  • Коментар
  • Коментар

Държавите ще стареят, ще отслабват и ще се свиват

Невероятно е, че вече няколко поколения в Западния свят израснахме с убеждението, че човечеството върви към свръхпопулация.  През 90-те и първото десетилетие след 2000 г. медии, учебници, филми, публични кампании

Млади, дръзки, красиви и секси; без особен умствен багаж!

Новата вълна в политиката.Боси крака, звукът на токчета, вятърът, който духа през косата - това е видеото на председателя на Общото събрание на ООН Аналена Бербок,това е нейната политическа комуникация, пише

Ентусиазмът в подкрепа на Украйна не е само идеология, има и каца с мед

Ентусиазмът на западно-европейците за продължаване на войната в Украйна не е само идеологически.  Не е само защото бидейки въвлечени от предишната американска администрация, имат притеснения за последствията от евентуална руска

Реклама


Inspiration Hub:

 Inspiration Hub:

Газираните напитки у нас – сред най-ниско калоричните в Европа
Шеста национална среща-семинар проследи напредъка по отношение на реформулирането на храните с цел намаляване количеството на добавените захари
 
В рамките на Шестата национална среща-семинар, организирана от Министерство на здравеопазването и Националния център по обществено здраве и анализи (НЦОЗА), с академични среди и браншови организации, беше отчетен напредъкът по отношение реформулирането на храните с цел намаляване количеството на добавените захари, дейност от Националната програма за превенция на хроничните незаразни болести.

Според доклад на Европейската комисия, 5 от 10 рискови фактора за хроничните незаразни болести са свързани с храненето. Реформулирането на храните е изведена като една от шестте политики, ориентирани към осигуряване на условия за здравословно хранене, определени от Световната здравна организация по време на Среща на върха на ООН в края на 2021 г.

В България към момента, безалкохолната индустрия е първият и единствен сектор от хранително-вкусовата промишленост, който официално и доброволно се ангажира пред Научно-експертния съвет към МЗ за постигането на целта, дефинирана в Анекса на ЕС за намаляване на добавените захари. В края на миналата година, независима външна оценка и експертиза, изследваща етикетираната информация на предлаганите на пазара напитки, потвърди изпълнението на доброволния ангажимент за допълнително 15% намаляване на добавените захари и калориите в газираните напитки у нас от 2015 до 2020 г.

В резултат на дългогодишните усилия на сектора, България е сред водещите пазари по дял на газирани напитки без добавена захар – 65,6%, с два пъти по-високо ниво на изпълнение спрямо средния дял в Европа. У нас, само 1 от всеки 5 напитки, които безалкохолната индустрия предлага, съдържа добавени захари, удвоявайки постижението спрямо това по време на първата среща по реформулиране, въпреки предизвикателната среда с разкъсани вериги на доставки, промишлени и икономически предизвикателства, вследствие на COVID-19.
„За нас, като производители на безалкохолни напитки, темата за намаляване на добавените захари е изключително важна, защото ние изпълняваме своята отговорна роля от десетилетия и на национално, и на Европейско ниво. Вече повече от 20 години нашата индустрия е не просто пионер, но и лидер в областта на реформулирането и в областта на постигането на целите, които сме си поставили, а именно – за по-здравословна, по-балансирана и устойчива хранителна среда. За постигане на устойчиво намаляване на консумацията на добавена захар чрез безалкохолните напитки, нашите усилия са насочени не само към формулите и категориите, които развиваме, но и към изпълнението на комплекс от мерки и доброволни ангажименти – включително прозрачно и ефективно информиране на потребителите чрез ясно хранително етикетиране, насърчаване приема на по-малки порции напитки чрез предлагане на по-малки опаковки, отговорен маркетинг и регулярен и независим мониторинг.“, каза Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.

Следващите доброволни ангажименти на безалкохолната индустрия на ниво ЕС включват още 10% средно намаление на добавените захари, както и нов ангажимент по отношение на отговорния маркетинг без реклама и предлагане по медийните канали, включително дигитална среда и социални медии, на деца до 13 г. (увеличаване на възрастовата граница с 1 година спрямо предходния ангажимент) и намален праг на аудиторията до 30%.

По време на срещата-семинар, стана ясно, че за постигане на устойчиви резултати за намаляване на консумацията на добавени захари, е необходим многостранен подход и колективни ангажирани действия от всички участници. Един от органите, които обединяват научните среди, институциите и представители на асоциациите, е сформираният със Заповед на Министъра на здравеопазването през 2017 г. Научно-експертен съвет по храните.

„В Научно-експертния съвет по храните извършихме много работа, като разработихме и повече от 30 утвърдени стандарта с намалени сол, захар или мазнини, съвместно с асоциациите на производители на храни и напитки. Последната ни дейност преди COVID-19 беше уточняването и разработването на национални гранични стойности за сол, мазнини, наситени мастни киселини и захари, в приоритетни за страната групи храни. Тези гранични стойности са плод на много дълги консултации, публикувани са на сайта на Министерство на здравеопазването и са доброволни за прилагане от страна на индустрията. Това е базата за сравнение, според която всички производители могат да видят в каква посока да разработват новите си продукти. Все още нямаме нова заповед, но много се надявам Съветът да продължи своята работа, тъй като е изключително важен и мисля, че в бъдеще именно работата по мониторинга на този процес трябва да бъде приоритет за Министерство на здравеопазването.“, каза проф. Веселка Дулева, началник на отдел „Храни и хранене” в НЦОЗА и Национален консултант по хранене и диететика към МЗ.

Ключов фактор за проследяване на изпълнението на ангажиментите е въвеждането на единна и стандартизирана система за мониторинг, която да обхваща всички сектори от хранително-вкусовата промишленост. В момента на Европейско ниво се работи по създаване на методология за мониториране. В съвместните действия, от които част са и НЦОЗА и МЗ, е разработен отдел за мониторинг, който е апробиран в две държави-членки, като България е предвидена за догодина.

Газираните напитки у нас – сред най-ниско калоричните в Европа
 

Новини

  • 1

Съвети

Анализи

  • 1