Преформатиране на дигиталния свят
Последните седмици в Австралия се води изключителна интересна битка, която има потенциал да преформатира изцяло дигиталния свят. Накратко - австралийското правителство се опитва да накара Google и Facebook да заплащат на медиите такса за използването на съдържанието им, под предлог, че търпят огромни загуби заради пренасочването на рекламодатели към тех-гигантите. Макар на пръв поглед да изглежда, че новинарските сайтове генерират повече трафик, това има няколко нюанса:

1. Мнозинството от потребителите се информират само от заглавия без дори да стигат до сайта.

2. Технологии като instant articles на Facebook и AMP на Google правят трафика към сайтовете...нека го наречем...спорен.

3. Последните десетина години директното достъпване на сайтове е драстично малко. Огромна част от потребителите ги достъпват или след търсене в Гугъл или през връзка във фейсбук. Има дори потребители, които са напълно незапознати с директното изписване на адрес. И не, не са малко.

Всичко това прави самите сайтове доста неатрактивни за директна реклама и тя се насочва предимно към Гугъл и Фейсбук.

В отговор Facebook премахна възможността за споделяне на австралийски медии на територията на континента. Това идва и в директна конфронтация с една интересна теза, която се завъртя преди време, че медиите са по-силни от тех-гигантите и всъщност те принуждават технологичните гиганти да правят едно или второ. Както виждаме, тя е несъстоятелна - в момента Фейсбук води открита война срещу политическата и медийна власт НАВЕДНЪЖ. Резултатът от нея ще има импликации навсякъде по света, защото и в Европа темата се съживява доста често през последните години.