Антикризисните мерки – антикризисни, компенсиращи или проинфлационни?
След като Правителството ги обяви с изненада установих, че липсва една от основните мерки за подпомагане на хората с ниски доходи – въвеждането на необлагаем минимум, на базата на семейното подоходно облагане.

Второто което се очакваше е успокояване и дори нормализиране на цените на енергоносителите. И тук ударихме на камък.

Да видим какво лично ни носят мерките?

За пенсионерите - минималната пенсия от 370 става 467 лв., в т.ч. 60 лв. ковид добавката. Реалното увеличение ще е в размер на 37 лв. или 8,7%, (пенсия 370 лв. + 60 лв. ковид добавка прави 430 лв. сега). Фактическото увеличение на минималната пенсия не е дори близо до отчетената инфлация, която за малката потребителска кошница (основни стоки и услуги) е над 20%, като само хлябът е поскъпнал с над 70%.

Горива – отстъпка от 25 стотинки на литър за бензин А95 или дизел, без добавки. Да кажем, че в най-скоро време се реализира. Въпросите, които изникват като гъби след дъжд са:

- Какво ще се случи, ако още утре, точно поради това решение, се събудим с нови цени на горивата, увеличени с 20 стотинки например?

- Колко от хората с ниски доходи ще се възползват, при положение, че масата от тях ползват обществен транспорт? Все пак ако приемем, че един работещ изминава около 20-30 км на ден от вкъщи до работното си място и обратно, то на месец ще е изминал около 600 км. При разход 8 на сто, това прави 48 литра гориво. Общата спестена сума ще е в размер на цели 12 лв.

Хлябът ще бъде с нулева ставка по ЗДДС?!

А дали ще има намаление на цената му в магазина? Как Правителството ще гарантира и ще въздейства на производителите и търговците? Ако допуснем, че има намаление, точно с 20%, и един пенсионер купува 15 хляба по 700 грама на месец (10,5 кг), то при цена от 2,50 лв с ДДС за кг днес, разходът му преди намалението ще е 26,5 лв., а след въвеждане на мярката ще е 22,08 лв. или икономия от 3,42 лв. на месец.

Облекчението за деца, ще остави допълнително 150 лева на година или 12,50 лева на месец за семействата с деца.

Намалението на ДДС ставките за ток, парно и газ от 20 на 9% дали въобще ще се почувства, имайки предвид информацията от Народното събрание, че дружествата са поискали ново увеличение в размер на 100% - 150%.

Не разбрах дали ще има намалена ставка за питейната вода, но и там искането за увеличение на цените е такова, че намалението на ставката по ЗДДС няма да се усети.

От чисто семейно-бюджетна гледна точка, предложените мерки ще компенсират частично увеличените разходи за живот, но това няма да е достатъчно.

От гледна точка на Държавния бюджет – не става ясно коя мярка колко струва и защо, какви са прогнозите до края на годината и как ще се покрива допълнителния дефицит, ако има такъв.

От данъчна гледна точка – намалението на ставките по ЗДДС и създаването на редица диференцирани ставки, създава условия за насърчаване на данъчните измами и никога не е било ефективен механизъм срещу ръста на цените на стоки или услуги, които не са държавно регулирани.

От икономическо-финансова гледна точка мерките определено са проинфлационни. С мерките се опитват да омекотят ефекта на инфлацията, а тя ще продължи да расте, точно поради наливането на още пари за потребление (симптоматичното лечение).

От бизнес гледна точка – всички производители и търговци на стоки с отстъпки или с намалено ДДС ще трупат допълнителни печалби.

От държавническа гледна точка – мерките нямат за цел да върнат или успокоят цените на енергоносителите и оттам на всички други стоки или услуги. Всъщност това са мерки, които преразпределят ресурс, като малцина ще станат още по-богати, за сметка на масата.

На ниво семейство и пенсионери, обявените компенсаторни механизми не са в състояние да възстановят предишната покупателна способност, дори към момента на обявяването им. А след месец може да се окажат и пренебрежими.

Всъщност причината за днешната ситуация е цените на енергоносителите и всякакви врътки с данъци или ваучери или отстъпки няма да им повлияе.