Горан Миланов: Сградите могат да говорят и е добре да ги чуваме

Фасилити мениджмънтът използва и социалните мрежи, и технологиии в облака, коментира Горан Миланов, председател на Българската фасилити мениджмънт асоциация при участието си в Годишната конференция на b2b Media „Иновации, споделена икономика и умни градове“.



Горан Миланов е строителен инженер. Участвал е в проекти, свързани с управлението на недвижима собственост, от 1999 г. до сега. В периода 1999-2002 г. е старши консултант в Немечек АГ, Германия, и активно участва в различни проекти, свързани с внедряването на информационни технологии в строителната индустрия, включително и CAFM системи. Като член на Управителния борд на Немечек България до 2010 г. и като управител на СентърМайн до 2013 г. той работи активно за позиционирането на фасилити мениджмънта като процесно ориентирана дисциплина, допринасяща за устойчивото развитие на организациите. От началото на 2014 г. ръководи консултантска компания за фасилити мениджмънт и оптимизация на процесите в сградите.

Горан Миланов е един от съоснователите и настоящ председател на Българската фасилити мениджмънт асоциация. Работейки по различни проекти в Европа, той е фокусиран върху популяризирането на фасилити мениджмънта, подпомагането на компаниите да оптимизират техните фасилити мениджмънт процеси и изграждането на диалог в тази област с държавните институции. От ноември 2014 г. е заместник-председател на EuroFM - Европейската фасилити мениджмънт асоциация.

Как се управлява една „умна сграда“?
Нека първо да си отговорим какво е управление на сгради. Нека да не се фокусираме само върху това как се сменя филтъра на климатика или се ремонтира асансьора. Управлението вече е подвластно освен на нуждите на ползвателите и на информационните технологии, инсталирани в тези сгради. Днес специалистите по поддръжка на асансьори, например, извършват профилактика с и диагностика с компютър, а не с отвертка.

С други думи настъпва истинска промяна в поддържането и управлението на сградите?
И не само при сградите. Вземете например компанията Uber, която не разполага с нито едно такси, а е най-големият превозвач или Airbnb, които нямат нито една хотелска сграда и все пак най-големия оператор за настаняване. В този ред на мисли, една кампания, която поддържа и управлява много сгради трябва ли да има назначени много техници или може да ползва споделен ресурс, за да изпълнява основните си дейности? Предстои ни адаптиране на основните дейности в нашия бизнес. Мога да ви дам за пример компания, собственик на много недвижими имоти и Западна Европа с много малък екип от специалисти. Те обаче използват платформа тип социална мрежа, чрез която се поставят задачи, например „изпратете актуална снимка на обекта в Мюнхен, за да се види дали тревата пред обекта е окосена“, и така се следи за свършената работа и няма необходимост от наемане на супервайзъри. В това е част от новия тип управление на сгради.

Какви допълнителни възможности ни дават новите технологии?
В сградите можем да имаме „умни“ агрегати и сградни съоръжения, така че да се предвиди настъпването на авария в относително голяма точност, например на база на обработените данни знаем, че даден компонент от агрегата ще дефектира в рамките на следващите няколко дни. Тези данни дават възможност да се реагира навреме и да се гарантира по-голяма безопасност и непрекъсваемост на основните процеси в дадена организация. Изправени сме пред момент, в който новите технологии навлизат и в крайна сметка няма връщане назад. Вече има модерни материали, повърхности, софтуерни разработки и т.н. Има дори само-почистващи се повърхности, само-диагностициращи се агрегати и като цяло сградите могат да говоря и е хубаво да ги чуваме.

Как се отразяват тези новости на бюджетите, с които разполагате?
Много голяма част от поддържащите дейностите, не свързани с основния бизнес се поемат от фасилити мениджмънт, който все повече се използват информационни технологии, социалните мрежи, и технологии в облака и т.н. Преди години, когато ИТ индустрията представяше идеята за работа и обработка на информацията в облака, големите производители и доставчици на ИТ решения разчитаха на специалисти, които единствената им задача беше да говорят за предимствата на този тип решения и дългосрочните ефекти върху компаниите – тях ги наричаха евангелисти. Днес, ФМ индустрията има нужда от такъв тип евангелисти, за да можем по-добре да покажем каква съществена роля бихме могли да имаме в развитието и успеха на кампаниите. Нашата ежедневна работа е фокусирана не само върху управлението на недвижима собственост, а върху всички поддържащи и обслужващи дейности, за да можем да предоставим възможност на компаниите за устойчив растеж.

Реклама

Още от новини:

  • Ретро сникърите се завръщат на мода

    Deichmann представя нови модели в ретро стил Ако можехме да върнем времето назад... Да, можем, защото сега е време за завръщане в бъдещето! Това е отдавна известната истина в света на модата: всичко ново е добре забравено старо. Тенденция, която...
  • От днес започва надпреварата за Зелените Оскари 2024

    Надпреварата в Националния конкурс "Най-зелените компании в България 2024" стартира на 2 април 2024 г.Отново ще бъдат оличени най-устойчивите идеи и практики!Идеята зад конкурса е да бъдат отличени и надградени усилията на бизнес компании, общини, не...

Коментари

Реклама

Представяме ви:

Още съвети: