Страната ни има всички предпоставки за развитие на иновации
Днес ще ви запознаем с Момчил Кюркчиев, главен продуктов директор и съосновател на Leanplum, бързо развиваща се компания с основен технологичен хъб в София, седалище в Сан Франциско и офиси в Ню Йорк, Амстердам и Сингапур.

Родом е от Русе и преди време записва тройна специалност в областта на математиката, компютърните и изчислителните науки в Съединените Щати. Завършва магистърската си степен по Софтуерно инженерство и управление от университета Карнеги Мелън. Скоро след това, се присъединява към екипа на Google като водещ инженер.

През 2012 г. напуска Google заедно с колегата си Андрю Фърст и заедно стартират Leanplum, водени от идеята да предоставят възможност за създаване на по-дългосрочни, стабилни и ефективни взаимоотношения между маркетинг специалисти и потребители на мобилни устройства.

Момчил ще е лектор на Тук-Там Кошер, вдъхновяващо събитие за професионални възможности, който ще се проведе на 17-ти септември в Интер Експо Център и онлайн. Елате да се запознаете с него!

1. Как възниква идеята за Leanplum?

Leanplum стартира през 2012-та година, когато заедно с Андрю Фърст, мой приятел и колега в Google, решихме да напуснем технологичния лидер и да създадем своя собствена компания. Обединихме се около инженерния си опит в A/B testing и разработихме идея за сравнително непопулярната по това време мобилна сфера. Години по-късно мобилният телефон е най-личният предмет, който всеки от нас притежава, а мобилната индустрия се равнява на милиарди долари.

Връщайки се още по-назад във времето, идеята за Leanplum до голяма степен е вдъхновена и от детството ми в Русе. Майка ми държеше малък гаражен магазин за дрехи и това ми даде възможност да наблюдавам от първо лице силата на личния подход в маркетинга и вниманието към индивидуалните нужди на всеки клиент. Чрез Leanplum пресъздаваме този маркетинг на директни, лични взаимоотношения и адресираме една от най-основните човешки потребности в мащаб от милиони потребители по цял свят. Можем да споделим, че ⅓ от всички мобилни устройства в света имат инсталирани мобилни приложения, които използват Leanplum.

2. Какви са трудностите по пътя на стартирането на компания от нулата?
Някои от най-големите трудности често са липсата на достъп до ресурси, предизвикателството да намериш правилните хора, с които да изградиш екип, това да привлечеш първите инвеститори и клиенти, и други. Шансовете за една стартираща компания да успее са много малки предвид това, че почти всичко е против теб в самото начало. Но именно в това се крие и удовлетворението да създадеш нещо ново и да се бориш с решаването на интересни проблеми.

Животът на предприемача е съвкупност от много highs and lows - моменти, в които се чувстваш на върха на света или си здраво стъпил на земята. През подобни моменти преминаваме в Leanplum постоянно, но това, което най-много ми харесва в компанията е, че независимо с какви предизвикателства се сблъскваме, всяка година мотивацията ни да постигаме повече се увеличава.

Щастлив съм, че осем години след създаването си, Leanplum продължава да се разраства в офиси на три континента, а визията ни за трансформиране на бъдещето на маркетинга и ангажираността на потребителите има подкрепата на някои от най-известните инвестиционни фондове в България и Силициевата долина, сред които: LAUNCHub Ventures, Canaan Partners, Kleiner Perkins, Norwest Venture Partners и Shasta Ventures.

Страната ни има всички предпоставки за развитие на иновации

3. Кои са 3 нещата, които правят стартирането на нова компания успешно?

Различни са факторите, допринесли през годините за успеха на Leanplum. От решението ни да напуснем удобството и сигурността, която Google дава на своите служители, през намирането на подходящ пазар и добър “market fit”, до разработването на иновативен продукт на световно ниво.

Определено сме научили много от различните етапи на компанията, но най-ценният урок е умението да изграждаш правилния екип и да развиваш култура базирана на ценности, в които истински вярваш. Изключително трудно е, особено в началото, да не позволиш компромиси по отношение на екипа и културата, но с течение на времето се оказва жизнено важно за успеха и морала на всяка компания.

Ако разгледаме въпроса от гледна точка на индивидуални качества, според мен е изключително важно човек да  бъде открит, честен и отворен за света и новите възможности. Също така е важно да се научиш да разчиташ на себе си, да си оправен и (в най-позитивния възможен смисъл) агресивен - да си готов да се докажеш. Успехът не е еднократно действие и зависи изцяло от това доколко си готов да откликнеш на дадена възможност. С колкото повече възможности се обгради човек, толкова повече би могъл да постигне с отдаденост и труд.

4. Какви са трудностите при израстването на една компания?

Растежът, естествено, носи със себе си редица организационни, продуктови и бизнес предизвикателства. Факторите, които можем да посочим като предизвикателства пред растежа на компания като Leanplum са: недостигът на силно специализирани софтуерни и продуктови кадри, технологичните новости в работата с големи масиви от данни, GDPR и засиленият обществен интерес към контрол на личните данни. Всяко едно от тези предизвикателства, обаче, носи със себе си редица възможности за иновации и подобрения, които в комбинация с изградената силна вътрешна култура, предприемаческият начин на мислене и страстта към решаването на различни проблеми ни помагат да бъдем успешни.

5. Кои са катализаторите и мотиваторите на това, „да напуснеш удобната си работа ида стартираш собствен проект“?

Един от най-големите уроци, които научих в Google бе, че за мен е изключително важно трудът, който полагам да бъде важен за компанията. Проектът, по който работех там, даваше резултати, но с времето осъзнах, че Google ще продължи да се справя добре с или без мен. Все пак за Google бях служител номер 20 450, докато в Leanplum можех да стартирам нещо от самото начало и да виждам директния принос от това, което правя.

Друг ценен урок, който научаваш в комания с мащабите на Google e това, че растежът неимоверно води до имплементирането на мнoгoбpoйни нивa нa комуникация и процеси, които често затрудняват взаимоотношенията между служителите и създават чувство на изолираност.

Точно заради това, от ден първи с Андрю целенасочено инвестираме и стимулираме създаването на дълготрайни и смислени взаимоотношения в Leanplum. Индивидуалният успех на всеки в екипа има директно отражение върху организационната култура, бизнес резултатите и цялостната работна среда.

6. Защо избра България за локация за основния технологичен хъб?

Както обичам да се “шегувам”, отварянето на офис в България още в първите години на компанията бе изключително важно, защото ми дава допълнителна причина да се връщам в родината.

Моя лична мисия и мечта е чрез Leanplum не само да създаваме нови работни места, а също да бъдем пример за други хора, които искат да стартират компании в България. Екипът на Leanplum в България е пример за специалисти от Google, Facebook, Dropbox и други големи технологични компании, които са припознали възможностите за лично и професионално развитие в страната и са направили своя избор да допринасят за развитието на общността.

Освен това смело можем да кажем, че Leanplum не е само компания с български корени. Leanplum е българска компания. В началото, когато все още инвеститорите от Силициевата долина гледаха с недоверие към нас, предприемчиви и успешни българи инвестираха в идеята и ни дадоха възможност да докажем кои бихме могли да бъдем. Офисът ни в София е стратегически инженерен и продуктов хъб, в който исторически са се развивали и продължават да се създават някои от най-основните компоненти на продукта.

7. Какви са предимствата и недостатъците на това да основеш стартъп в България?

Предизвикателствата на българската реалност не са малко. Всички виждаме какво се случва в момента на политическата, икономическа и законодателна сцена в България. В същото време, обаче, не мога да не отбележа и огромния напредък, който сме извървели като общност. Все повече се говори и инвестира в предприемаческата екосистема в страната и това ме радва!

Силно вярвам, че страната ни има всички предпоставки за развитие на иновации и продукти на световно ниво! Създаването и привличането на повече продуктови компании, които не просто поддържат определени продуктови сегменти, а изграждат самостоятелни, напълно функционални екипи и продукти е важен фактор, който ще превърне България в страна на иновациите. Страна, в която се създават и развиват стратегически важни продукти както за европейските, така и за световните пазари.

Страната ни има всички предпоставки за развитие на иновации

Реклама

Още от новини:

  • Lilly Drogerie подкрепя младите жени по пътя към кариерен успех

    Компанията дарява средства, събрани от рециклирането на коледния каталог на компанията По повод Международния ден на жената Осми март Lilly Drogerie, веригата, която със своите над 100 магазина у нас помага на жените да бъдат още по-красиви, р...

Коментари

Реклама

Представяме ви:

Още съвети: