Ани Хира: Обменът на енергия, идеи, както и творческият заряд са в пъти повече, когато сме заедно на живо
Това, което стана ясно на всички ни, е, че всякакъв тип работа може да бъде „изнесена“, но нищо не може да замени „живия контакт“ както с колегите, така и с клиентите. Обменът на енергия, идеи, както и творческият заряд са в пъти повече, когато сме ЗАЕДНО на живо, защото сетивата не са ограничени и всички „трептим на една честота, твърди Ани Хира, бизнес консултант „Човешко развитие“.

Работата от вкъщи: размиване на ролите

Нагласата ни дори за работа, за споделяне, както и усещането за принадлежност са изключителни нужни, за да се чувстваме пълноценни на работното си място. В момента има едно размиване на всички роли и е по-скоро ограничаващо, отколкото освобождаващо, че се налага да работим в някои ако не и в повечето случаи дистанционно. Това, което може би се подобри, е да се види, че може да работим и в пъти повече, защото ако в офиса може да направим 3-4 живи срещи за деня, то виртуално може да ги докараме до 8-10, но дали ефектът и усещането за удовлетвореност, за разнообразие и за смисъл са същите? Остава също важно да съумеем и наистина обособим отделни кътчета и да планираме време за почивка, независимо в кой от двата формата работим, защото често улисани в ежедневните динамики трудно понякога правим разграничение.

Доброто управление: добро независимо от обстоятелствата

Относно управлението то не се е променило съществено, защото лидерските и човешки качества се проявяват успешно или не независимо от обстоятелствата – добрият мениджър се адаптира бързо и адекватно и когато този човек зачита важността на хората си, изградил е среда на чуваемост и съобразява едновременно икономическата, социално-политическа, но и персонално-идентична ситуация, той е способен да мине и през най-голямата криза подкрепен, разбран и в крайна сметка с качествено свършена работа в контекста на ситуацията и възможностите, които са обективно реални. Същото важи с пълна сила и за служителите – „скатавките“ се видяха още по-ясно, а тези, които работеха много, сега работят още повече.

Загубеният баланс

Не съм любител на думата „баланс“, защото тя предполага знак за равенство, а в това уравнение имаме твърде много неизвестни. Лично за мен е по-важно да говорим за новия тип на организация на времето, споделя Ани Хира. В този смисъл е добре да си даваме обективна обратна връзка на по-регулярна база за това какво е новото, какво сме променили, с какво сме се примирили и какво още ни бърка в душата или в главата, така че да продължим напред. За разлика от другите промени, през които сме минавали в живота и в процеса на развитието си, днес сме поставени в ситуация, в която „утре-то“ не ни е гарантирано, т.е. много по-трудно е да се правят прогнози, дългосрочни планове или уговорки, защото знаем, че може и да не сме способни да ги осъществим независимо какви ще са причините и то най-често ще са извън желанието ни за съдействие, компетентност или лоялност, а наистина ще са резултат от обстоятелства извън нашия контрол, обективно. В този смисъл е важно е да има редовна отворена комуникация, както вътрешна, така и външна, и е въпрос отново на бърза адаптация и приемане на факта, че живеем ден за ден и „тук и сега“ действително е единственото, което имаме. Разбира се, пандемията и обстоятелствата, свързани с нея, са временно явление, но колкото и време да продължи, е важно как минаваме през този период, защото ние така или иначе се променяме. Целта е да ограничим „щетите“, които не са само материални, а често и емоционални. Дори да се твърди, че кризата ражда възможности, голяма част от нас сме повече губещи, отколкото печеливши, макар тази ситуация да извади на преден план още по-ясно кои са нашите устои, принципите, с които няма да направим компромис, кое наистина е важно да го има и от какво е нужно да се освободим – както в личен, така и в професионален план.

Хибридното бъдеще

Бъдещето, както и настоящето е в изграждане и утвърждаване на хибриден модел на управление и работа, тъй като е засилена нуждата да имаме „свободен“ избор, който понякога изобщо не е свободен, но е необходимо да можем да поемаме повече лична отговорност и да разчитаме все повече един на друг за преценката си. Доверието остава в основата на успешния бизнес и редовната комуникация е единственото условие да има яснота, откритост и обратна връзка, за да сме наясно кой къде е във време-пространството като възприятие, зрялост, действие и в крайна сметка състояние за извършване или не на дадена дейност към настоящия момент. Това прави задачата по-сложна, защото общата рамка става по-гъвкава, а нуждата от индивидуален подход и разбиране все по-належаща. В този смисъл „балансът“ е нарушен, защото е важно как съумяваме да (пре)разпределим задачите, така че да се запази здравословният дух на взаимодействие в дома и офиса, казва в заключение Ани Хира.

Кратка визитка:

Ани Хира счита себе си за човек, който знае какво означава да живееш и работиш с радост. От корпоративната си практика придобива мениджърски опит и разбира колко е важно да се управляват процеси и екипи. Тя разработва модел, в който човешките взаимоотношения заемат важно място, и това работи успешно за компаниите. В настоящия момент Ани Хира е бизнес консултант „Човешко развитие“ Брентаг България и създател на Хюга БГ.