Клиентите очакват "зелени" решения

В специално интервю Елена Дречева, изпълнителен директор на Konica Minolta за България сподели за иновациите, които може да очакваме в ИТ сектора и развитието на потребителските нужди и желания.

Елена Дречева следва Стопанско управление и Международни отношения в  Софийски университет „Св. Климент Охридски“.  Професионалната ѝ кариера започва и продължава в сферата на ИТ сектора вече 15 години, като още през 2006 г. е отличена с наградата „Най-млада жена предприемач 2005” на Министерството на труда и социалната политика. През 2005 г. поема управлението на българското представителство на японската технологична компания Konica Minolta. Оттогава насам компанията отчита непрестанен ръст и заема лидерски позиции на пазара.

 

Кажете ни откъде черпите своята мотивация и кое е най-важното лично качество, което един лидер трябва да притежава според Вас?

Определям себе си като много отговорен човек. Приела съм, че Коника Минолта е моя отговорност в България и това ме мотивира изключително много да работя за успеха на компанията. Работим в технологичен сектор с бързослучващите се иновации и ежедневието ни е интересно. Това е другият мотиватор за мен. Обградена съм от млади, амбициозни хора. Те също допринасят да посрещам всеки работен ден с ентусиазъм.
Мисля, че лидерът трябва да притежава комплекс от качества, но може би едно от най-важните е да вдъхновява, да води.  

Тази година Коника Минолта отбеляза 10 години на българския пазар. Разкажете ни за компанията и за дългия път, който сте извървели през последните 10 години.

През 2005 г., когато стартирахме, марката ни бе на 5-о място по пазарни дялове, през 2008 г. вече бяхме лидер и продължаваме да бъдем такива и до днес. Това означава, че все повече клиенти ни се доверяват, а ние оправдаваме доверието им.

Последните 10 години много динамично се променяха икономическите условия за развитие на бизнеса. Ние успяхме не само да запазим нивата на растеж, но и да открием нови офиси във Варна, Пловдив и Стара Загора. Развивахме се, като се опитвахме да изпреварваме развитието на пазара и да налагаме нови услуги (Коника Минолта например бе първата компания в България, която предложи аутсорсинг на печата). Използвахме дори трудните 2009 и 2010-а, за да построим още по-стабилна собствена организация и подходяща инфраструктура, за да обслужваме новите услуги, които предложихме. Този подход, с комбинация с много труд и упоритост, ни донесе много положителни резултати.

През годините се промениха и очакванията на клиентите. Днес бизнес клиентите очакват да получат цялостни ИТ услуги, които покриват от край до край процеса по управление на документи в техните организации. Те търсят доверен партньор, който да им предложи и реализира решения, съобразени с нуждите им и които носят конкретен измерим бизнес резултат. Решенията, които Коника Минолта предлага, осигуряват прозрачност, която води до по-добра управляемост на процесите и автоматизация на контрола. Ние предлагаме услуги за покриване на целия цикъл на фирмените документи – от създаването и отпечатването им до електронно преминаване през нива на одобрение и създаване на електронен архив с лесен достъп.

В края на този десетгодишен период е и време за равносметка. От основаването си досега, сме предоставили качествено обслужване и сме установили дългосрочни партньорства с повече от 1 000 фирми и организации в страната. Създадохме и продължаваме да развиваме собствена и партньорска мрежа, с която осигуряваме национално покритие и качествена грижа на клиентите си. Помогнахме на над 200 компании да оптимизират своите процеси и да бъдат по-ефективни. Сред организациите, които се довериха на решенията ни, са:  Телерик, Speedy, DB Schenker, Мобилтел, Луфтханза Техник, Делойт, Софарма, Еврохолд България, УниКредит Булбанк, Lidl и много други водещи компании в България.


В каква насока ще развива компанията своите продукти и услуги? Коника Минолта Чехия придоби наскоро WEBCOM с цел разширяване на бизнеса. Какво да очакваме от компанията на глобално и регионално ниво и конкретно в България?

Ще продължим да предлагаме нови решения на нашите клиенти, които да им помагат да подобряват управлението на процесите си чрез ИКТ.
Електронни архиви, автоматизация на документните процеси в компаниите е мястото, където можем да бъдем изключително полезни с портфолиото си от решения.
Глобално компанията работи върху нови продукти и услуги като виртуална реалност, 3D очила за производства, “умни” дъски и други.


Коника Минолта беше отличена като „Най-зелена компания“ миналата година. Разкажете ни за “Еко Визия 2050”, продължава ли „зеленото развитие“?

Отличаването ни като „Най-зелена компания“ е признание както за българския офис на Коника Минолта, така и за цялостната ни корпоративна стратегия за устойчиво развитие.

Опазването на околната среда е съществена част от управленската философия на компанията. В тази посока е създадена и се изпълнява програмата Еко Визия 2050. Основна цел е намаляването на въглеродните емисии с 80% от финансовата 2005 до 2050 г. В съгласие с тези принципи се разработват всички нови продукти. 114 от продуктите на компанията са сертифицирани като “Зелени продукти”. Те са стандарт в индустрията и са максимално щадящи за околната среда. Всички устройства на Коника Минолта, произвеждани в шестте ни фабрики по света, се създават по безотпадна технология. Излишните материали при произвеждането на една партида машини се рециклират и се използват в следващите производствени цикли.

Устройствата ни са проектирани и произведени така, че да консумират минимално количество електроенергия. Друга интересен факт е, че тонерът за устройствата на Коника Минолта се произвежда от биомаса – царевица. Това осигурява неговата биоразградимост и безвредност за здравето на хората.

През последните години наблюдаваме промяна в очакванията на клиентите включително и в посока търсене на устойчиви/“зелени“ решения. Компаниите вече започнаха да залагат подобни изисквания и в тръжните си процедури за закупуване на нова офис техника.  


Разкажете ни за иновативните проекти на Коника Минолта и какво предстои до края на годината?

До края на годината предстои да представим платформа, която дава възможност за интерактивна работна среда, със сензорен (multi-touch) интерфейс. Тя ще позволява на потребителите едновременно поставяне, групиране и маркиране на обекти и ще улеснява едновременната работа в екип.

Малко известен факт е, че Коника Минолта в световен мащаб е носител на множество патенти за иновации. Само за финансовата 2013 година, компанията регистрира над 2 000 патента: в Япония са регистрирани 2 108 патента, около 150% спрямо броя от 2009 г. Компанията е и в ТОП 100 на компаниите в САЩ по брой патентовани открития.

През 2014 г. компанията създаде 5 центъра за бизнес иновации (Business Innovations Centers), по един във всеки от петте ключови региона – Европа, Северна Америка, Китай, Япония и Азиатско-тихоокеански. Създаването на центровете е в резултат промяната в бизнес модела на компанията ни. Тя вече не е само доставчик на многофункционални периферни устройства, а се фокусира в предлагането на услуги, които помагат на клиентите да подобрят управлението на процесите си чрез ИКТ.

Задача на тези центрове е създаването на иновативни решения, които да посрещнат утрешните нужди на бизнес клиентите в съответния регион, като фокусът е най-вече в областта на ИТ услугите. Центровете за бизнес иновации проучват нуждите на клиентите и развиват иновативното портфолио на Коника Минолта в сътрудничество с научни институти, университети, партньори и стартиращи компании, използвайки и локалните ресурси на компанията. Член на екипа на европейския център е в централния офис на Коника Минолта България в София.