Имаме нужда от нови, успели, мотивирани, истински лидери

Всеки човек е мини медия и това промени изцяло начина на работа на модерния ПР специалист, коментира Мария Гергова в интервю за b2b Media.

Мария Гергова е основател и собственик на Юнайтед Партнърс – една от водещите специализирани агенции за стратегически комуникации. Агенция Юнайтед Партнърс е заемала челна позиция в класацията за най-добра агенция в България в няколко поредни години и е регионален партньор на няколко водещи международни вериги за ПР и стратегически комуникации като MSLGROUP, GlobalCom, BondPR, FTI и др. Мария и Юнайтед Партнърс са носители на много национални и международни награди.

Мария Герова е заемала позицията Член на борда на директорите на Международната ПР Асоциация /IPRA/ в четири поредни години. През 2009 година Мария е избрана за президент на Международната ПР Асоциация – първият президент представител на Централна и Източна Европа.

Мария е била член на борда на Българското дружество за връзки с обществеността и е основател и член на борда на Българската асоциация на ПР агенциите.

През последните години Мария Гергова е участвала в създаването и реализацията на много различни комуникационни кампании за компании и организации като Procter and Gamble, IBM, Western Union, ING Bank, European commission, Nestle, Unicef, MasterCard, etc.
През 2002 година Мария е избрана за ПР специалист на годината от Българското дружество за връзки с обществеността.

Какви цели си поставихте като президент на международната асоциация за връзки с обществеността и кои от тях вярвате пожънаха най-голям успех? Какво научихте от този опит?

Една от основните ми цели беше да поставя България на световната ПР карта и да докажем, че нивото на професионализъм в Централна и Източна Европа е на същите високи световни стандарти, каквито са в САЩ и Западна Европа. С посещенията и презентациите на работата на ПР специалистите от региона в различни краища на света, мисля, че тези цели бяха постигнати.

Опитът ми като президент на ИПРА ме научи да ценя и уважавам културните и географски различия на колегите по света. Работейки в среда от над 30 различни националности се научаваш да слушаш внимателно, да търсиш логиката в аргументите на всеки колега, като се съобразяваш с професионалните, географски, културни и други различия.

Разкажете ни за про-боно проектите на Unithed Partners. Смятате ли да разширите тази сфера и добавите още проекти?

Корпоративната социална отговорност е важна част от комуникационната политика на всяка организация. А ние като ПР специалисти се грижим за създаване и реализиране на успешни комуникационни стратегии. За да постигаш обаче отлични резултати, трябва да вярваш в силата и ролята на това да даваш обратно на обществото. В което ние вярваме, от самото основаване на агенцията, и затова имаме собствени про-боно проекти насочени към подкрепата на различни социални каузи. Една от най-дългогодишните ни такива кампании е създаването и реализацията на кампанията на Фондация “Димитър Бербатов” - “Успелите деца на България”. (В продължение на 7 години). Тази кампания е породена от вярата, че бъдещето започва от днес. Днешните успели деца са бъдещите лидери на България. А България има нужда от нови, успели, мотивирани, истински лидери.

Плановете ни са да продължим в същия дух и занапред.

Някои хора твърдят, че няма лоша реклама и че дори отрицателнатата реклама е желана. Споделете, според Вас, кои са най-големите грешки в комуникацията и PR сферата в България?

Като специалисти в сферата на комуникациите, ние сме стражарите на добрата репутация. Лошата реклама не допринася за добрата репутация.

Големите грешки на комуникацията в България са работата на парче и липсата на стратегически цялостен подход. Задачата за изпращане на пресинформация не е ОК. Как тази пресинформация ще допринесе за цялостната комуникационна стратегия на организацията, е друг въпрос. За да се свърши ефективно и пълноценно работата, ПР екипите трябва да са включени на стратегическо ниво в организацията, в която или за която работят.

Социалните мрежи са предизвикателството за модерния ПР. Какво предстои, като възможности през този комуникационен канал?

Социалните мрежи изцяло промениха ПР бизнеса през последните няколко години. Те дават изключителната възможност за директна комуникация между организациите и техните целеви групи. А директната комуникация е източник на много възможности. Една от тях е слушането и анализирането на разговорите и мислите на целевите групи, което помага в изграждането на правилните комуникационни стратегии и послания. Но тук е важно да отбележим и предизвикателството пред ПР специалистите – а това е, че трябва да сме дигитално грамотни, да следим промените и тенденциите непрекъснато, да интегрираме различни инструменти и технологии в анализирането, създаването и реализиране на комуникационни стратегии и кампании. Времето, когато връзките с медиите бе основна част от ПР професията вече е в миналото. Всеки човек е мини медия и това промени изцяло начина на работа на модерния ПР специалист.

Социалните мрежи могат ли да се окажат канала, който дава прекалена свобода – води до свободия и има отрицателен ефект в обществото?

Винаги се е говорило за свобода на словото, сега това е факт. Предизвикателството ще е в доверието, което се базира на честна и етична комуникация. Трудно се печели доверие, но може да се загуби с една дума. Вярвам, че постепенно хората ще го осъзнаят и ще бъдат внимателни и разумни в общуването в социалните мрежи. Сега минаваме през период на израстване в един нов начин на комуникация, където няма особени регулации и правила и всички се учим и развиваме заедно.

Кажете ни кой е PR проектът на мечтите ви? В каква сфера би бил той?

Аз не спирам да мечтая и мечтите и тяхната реализация са моят източник на позитивна енергия. Един от проектите-мечта е изграждането на модерен позитивен образ на България по света. Но за да се случи това, трябва да имаме изграден добър качествен модерен продукт (на България), който се надявам да имаме в близкото бъдеще.