Искам да бъда полезен на света

Работим по идеята за e-walls или онлайн платформа за споделяне на маршрути в катерачни зали, казва Ивайло Пенчев в интервю за b2b Media.

Ивайло Пенчев е сериен предприемач. Основател е и участва активно в управлението на редица компании - Walltopia, Auxionize, Extrapack, HRT, CompositeX, Quantacea, Civilia Properties. Най-позната сред тях е Walltopia, световен лидер в дизайна и производството на изкуствени катерачни стени и пример за българска компания, която налага тенденциите в международна индустрия.

Корпоративната култура, която Ивайло се стреми да изгражда, е ориентирана към създаване на предприемачи, на хора, които умеят да поемат отговорност както за себе си, така и за организацията. Говори руски и английски език. Следвал е Физика в СУ "Климент Охридски".

Как от бизнес изграден от нулата стъпихте на шест континента и сключвате сделки за милиони долари, особено в страна производител като Китай? Мечтател ли сте, разичтате на късмета или имате ясно изграден план и цел?

С упоритост, труд и любопитство - много неща са ми интересни, искам да ги разбера и се задълбочавам. Видях потенциала в катеренето, докато самия аз бях алпинист, и реших, че мога да предложа по-добър продукт. Като много други успешни бизнеси, започнахме от нулата - от един гараж във Велико Търново. А на шест континента се стъпва с време и когато предлагаш продукт със стойност. Няма друг начин. С това спечелихме и инвеститорите в Китай - ние сме най-добрите в нашия сегмент. Не разчитам на късмета. Писали сме си домашното цял живот и сме се трудили много, за да станем световен лидер.

Каква е конкурентната среда в САЩ и Китай и как оценявате продажбите си в тези части на света ?

В САЩ държим над 60% от пазарния дял, което е показателно за качеството на продукта ни. В Китай е рано още за оценки, защото пазарът там тепърва ще се развива.

Кое най-силно Ви вдъхновява и мотивира, за да развивате своя бизнес?

Да бъда полезен на света и обществото и да създавам стойност. Това ме движи напред.

Кои лидерски качества са от първостепенно значение за успеха и как ги пренасяте в компанията?

Най-важното качество на лидера е да вдъхновява хората да дават повече от себе си и да се развиват. Също да мотивира и да задава посоката напред.

Отговорността, работата в срок и креативността са важно условие при изпълнението на всеки проект. В тази връзка, как успявате да мотивирате служителите във фирмата?

Като им давам възможност да се развиват, да усещат успеха от резултатите си. При нас най-добрите търговци станаха шефове в САЩ, Канада, Австрия, Русия. Печените хора при нас се развиват, а мрънкачите или ги уволняваме, или си заминават сами.

Разполагате ли с “обезопасителните въжета” във Вашия бизнес, които да ви задържат, в случай че нещо се обърка?

Когато си добър в това, което правиш и непрекъснато иновираш, “обезопасителни въжета” са уменията и знанията ти, на тях разчитаме.

На територията на “София тех парк” строите модерен комплекс за спорт, отдих и катерене. Какви са основните цели на този проект?

Collider Activity Center, да. Самото име на проекта отговаря и каква е неговата цел. Идеята на сградата е да бъде повече от офис пространство и R&D център. Ще включим стени за катерене, мултифункционални зали за различни активности и др. Collider Activity Center е многофункционална офис сграда и е събирателно място за най-активните и иновативни хора в столицата. Не случайно изборът на локация на сградата е именно София Тех Парк - първият технологичен парк в България с фокус върху иновации и наука.

Какви са новите Ви бизнес идеи?

Не спираме да се захващаме с нови бизнеси. Сега стартирахме онлайн платформа за обратно наддаване – Auxionize, където обръщаме процеса на закупване в бизнеса. Една от трудните задачи в бизнеса е как да мотивираш хората, които купуват за теб, да го правят мотивирано в твоя полза. Друг проблем е, че амбициозните хора не стават купувачи, а продавачи. И какво се случва - срещу едни агресивни продавачи стоят не толкова амбициозни купувачи и така сделката винаги е в полза на продавача.

В Auxionize, aко искам да купя нещо, пускам заявка, която се вижда от целия свят и всеки може да даде оферта. Това отнема две минути, вместо да пишеш мейл до всеки търговец, и производителността на труда ти се качва в стотици пъти. От друга страна, изведнъж ти ставаш ухажвания и продавачите се борят да ти дадат най-добрата оферта.

Друга идея, по която работим е e-walls или онлайн платформа за споделяне на маршрути в катерачни зали. Всеки катерач може да си избере предварително зададен маршрут или да създаде сам такъв и след това да го сподели с приятели в Интернет чрез телефона си, а маршрутът може да бъде повторен навсякъде по света. Така за първи път ще е възможно много добри маршрути от успешни зали в САЩ да бъдат направени и в Европа или всяка друга точка на света.

Какво бихте посъветвал новостартираща компания в този момент?

Да правят неща. Ако някой тръгва с идеята да прави пари - объркал се е. Трябва да прави неща, не пари. Парите са страничен ефект от добре направени неща.