България не трява да се подценява

При нас иновациите са много важен елемент и са по-скоро част от дългосрочната ни стратегия, коментира изпълнителния директор на Аурубис България Тим Курт в специално интервю за b2b Media.

 


Г-н Курт, неотдавна поехте поста изп. директор на Аурубис България. Кои бяха първите предизвикателства за вас?

 

Така е, преди седем месеца поех този пост. Първо трябва да кажа, че  компанията  беше в отлично състояние и нямаше нужда да правя нещо ново. Продължавам да изпълнявам поставените цели. Всико е добре организирана с много амбициозен екип, с вървящи проекти, които трябва да продължим по същия начин. Има проекти, които са успешно изпълнени и такива, които са в движение и трябва да се финализират, така че аз ги поех. Това което е ново за мен е екипът, познавам част от него от преди, но не съм бил толкова близо до тях.

През последните години Аурубис е инвестирала над 500 млн. евро в България, като близо 100 млн. евро от тях са насочени в опазване на околната среда. Разкажете ни за приноса и проектите на компанията в тази насока. Какви ще бъдат следващите инвестиционни проекти?

Към настоящия момент не мога да кажа, че има проек, в който да няма елемент, свързан с опазване на околната среда, тъй като всеки един от тях е насочен към подобряване на екологичната обстановка. Във всеки един проект са вложени в опазване на околната среда. Това е стратегията и решението още по време на придобиване на завода от Аурубис и е част от дългосрочната стратегия на компанията. В дългосрочен план ще има още проекти. В момента сме в процес на идентифициране какви допълнителни възможности има завода. В следващите няколко седмици се очаква да обявим инвестиционните си планове до 2018 г - програма, която ще анонсираме, съставена от няколко различни по своя смисъл проекти, доста разнообразна. Мерките са свързани с пестенето на енергия, с растеж и други по-малки проекти.. Отново ще повторя, че всеки един от тях е свързан с подобряване на околната среда.

Сериозен е приносът на компанията за района на Средногороието. Разкажете за направените инвестиции и отделните проекти в региона.

В последните 10 години сме инвестирали над 6 млн. евро в Средногорието в социални проекти. Програмата основно е фокусирана в градовете Пирдоп и Златица, но имаме и допълнителни инициативи в сфери като спорта, подпомагане на хора в неравностойно положение, култура, така че има фиксирани средства, които са за двете общини и за отделни проекти. Това, което е много важно за нас и за което се грижим, е качеството на образованието в нашия регион.

Дял от бизнеса на Аурубис е свързан с рециклиране. Как ще продължите да развивате тази дейност?

Това, което първо трябва да разберем е, че медта е такъв тип метал, който колкото и пъти да се рециклира, не губи свойствата си и този процес не оказва влияние върху неговотокачествот. Може би знаете, че като част от нашата група близо в Люнен (Германия) се намира най-голeмия в света завод за рециклиране на мед. Тези знания и оборудването, което притежаваме, ни помага всяка година да увеличаваме тонажа на медта за рециклиране, която ползваме. В сравнение с преди няколко години, когато бяхме в състояние да рециклираме само 10 хиляди тона годишно, то днес обемът е около 60 хиляди тона тук в Аурубис България. Стремим се да увеличаваме обема на преработения меден скрап, тъй като това е „зелена“ технология, но  трудно намираме материал, който да се рециклира,  доставяме основно от целия регион на Балканите. Към момента сме сериозен фактор в сферата на рециклирането на мед, но за жалост пазарът не може да ни предостави това, от което имаме нужда. Съдържанието на мед, което очакваме да има в скрапа, за да го приемем за преработване, трябва да бъде около 98.5 до 99 процента. Това е предизвикателство за нас. В някои страни регламентите са добре уредени за рециклирането на скрап. В България това да се доразвие.

Иновациите са основен двигател за бизнеса. Разкажете за иновациите в Аурубис.

При нас в Аурубис иновациите са много важен елемент.Това е нещо, за което се инвестира време и те са с дълготраен ефект. Както вече споменах, няколко години бях отговорен на ниво Аурубис Груп за иновациите в компанията и в този период прехвърлихме дейността към нашия отдел проучване и развитие. Тук в България също има много силен екип, отговарящ за проучване и развитие, който работи върху редица важни проекти в тази област и търси решения, които да отговорят за нуждите ни в бъдеще. Така или иначе във всеки следващ проект имаме част, свързана с иновациите и от тук нататък тази област все повече и повече ще се преоткрива тази област .

Как оценявате условията за правене на бизнес в България?

Въпросът е труден. Както казах съм от 7 месеца тук и ми е трудно да направя сравнение в исторически план, но ако вярвам на статистиката и на това, което се пише, бих казал че 2014 г. не беше особено добра и атрактивна както за вътрешния пазар, така и за външния. Причината за това не е една, разбира се. Тенденцията за миналата година е била по- скоро в негативна посока. Това, което сочи статистиката е, че през изминалата година Германия е решила да не инвестира 340 млн. евро в България поради негативната тенденция. За мен това не е много добър сигнал. Ако говоря от името на Аурубис за предизвикателствата пред нас като инвеститор - една от основните пречки е административните режими. Тук нямам предвид, че трябва да се създадат нови или да се премахнат настоящи, а по–скоро, че настоящите могат да проработят. Като пример - сроковете и изискванията, които има към инвеститора/компанията би трябвало да важат и за отсрещната страна, която в случая е държавата. Ако гледаме на режимите, свързани с издаване на разрешителни, които ни касаят, ми изглеждат много усложнени. По отношение на бизнес климата друго важно е цената на енергията, тъй като Аурубис България е е най-големия индустриален потребител у нас. В тази посока държавата трябва да предоставя конкурентни цени ас. В България превозваме близо 2 милиона тона товари годишно посредством железопътен транспорт .Често се случва в много кратък срок организацията, която е отговорна за поддържане на железопътната линия, да ни информира , , че определена отсечка ще се затвори без ясен срок. Такъв тип поддръжка или ремонт на железопътни отсечки в други страни се правят по много по–разумен и планиран начин.

Какво бихте посъветвали инвеститорите, които проучват страната ни и имат желание да се насочат към България?

Като първа стъпка е много важно да изградиш мрежа от контакти чрез търговските камари, посолството, както и  с такива компании от твоята страна, които вече са инвестирали тук. Това, което е удобно в страната е, че чисто административно е улеснен пътят и достъпът за стартиране на инвестиия. Важно е контактите в твоята сфера и с тези компании, които са около твоя бизнес, да се поддържат в добра мрежа, което би ти помогнало в определен момент, ако има проблем да го решиш. Не трябва България да се подценява, понеже е в класацията на европейските страни на 28- мо място, само за това че тук може да имаш евтина работна ръка. Не трябва да се прави оценка само по това. Ние сме пример точно за компания, която не мисли по този начин - имаме и винаги търсим много високо квалифицирани и амбициозни кадри, на които създаваме добри възможности тук, в България.