Как да стартирате собствен онлайн бизнес

За да стартирате собствен онлайн бизнес не е задължително да започвате от нулата, инвестирайки в собствен сайт, който тепърва да разработвате и позиционирате

“За да стартирате собствен онлайн бизнес не е задължително да започвате от нулата, инвестирайки в собствен сайт, който тепърва да разработвате и позиционирате” – това сподели Никола Романов – dropshipper, на eCommCongress – първия конгрес за онлайн търговия в България, който се проведе днес в Интер Ескпо Център – София.


На конгреса бяха засегнати ключови теми както за стартиращи търговци, така и за опитни специалисти. Лектори в панелите бяха дългогодишни специалисти в онлайн търговията и маркетинга като Спас Сливков – изпълнителен директор OLX.bg, с тема „Продажби онлайн с минимална инвестиция“; Георги Мирчев – създател на Summer Card, с тема „Еволюцията при е-магазините от 0 до 10 млн. лв. оборот“; Стефан Чорбанов – Project manager Stenik Group с тема „Предимствата на собствени платформи за онлайн магазини“; Георги Христулев – основател Web Direct с тема „E-mail маркетинг като инструмент за привличане и задържане на клиенти“. Василена Вълчанова – маркетинг мениджър Ozone.bg, говори за  доверието на потребителите като най-важният капитал в електронната търговия, а Огнян Младенов – SEO експерт SEOM, за оптимизация за търсачки. Иван Бъчваров – главен секретар КЗП, разказа подробности около задълженията на търговците при продажба от разстояние, а темата на Огнян Лахчев – мениджър пазари eMAG.bg, беше Omnichannel Retail. Като естествено допълнение на всичко казано до момента дойде лекцията на Станимира Иванова – CRM консултант, относно CRM системите за оптимизация на бизнеса.

Голям фурор предизвика Никола Романов – Dropshipper, който разказа в подробности на публиката как да правим пари от eBay и Amazon без инвестиция на пари нито за сайт, нито за маркетинг и реклама. Като черешката на тортата Ева Вучева – регионален директор Fashion Days Group, обобщи добрите практики за онлайн търговия при навлизане на чужди пазари.
По-долу можете да видите посланията от всички лектори, специално резюмирани за хората, които не успяха да присъстват на eCommCongress:

Спас Сливков – изпълнителен директор OLX.bg
Първата крачка в онлайн търговията е една от най-важните и най-сложните и поради тази причина сайтовете за обяви дават възможност на прохождащите бизнеси за лесен и напълно безплатен начн да започнат да продават бързо, да тестват пазара и да развият търговските си умения. Вече над 35% орт трафика на OLX.bg е от мобилни устройства. Очакваме догодина този процент да стане над 50% и това е една от основните сфери, в която ще инвестираме, следвайки потребители.

Ева Вучева – регионален директор Fashion Days Group
Ако трябва да резюмирам презентацията си от днес, най-важните три съвета как да влизаме на чужди пазари са: Намерете някой, който вече го е правил, Изберете точните партньори, Проучете и се съобразете със спецификите на всеки пазар – например чешки словашки не са един и същи език!

Георги Мирчев – създател на Summer Card
Любопитно е, че 65% от онлайн магазините се водят „малки“, т.е. правят под 50 000 лева оборот годишно. Защо? Не инвестират! Маркетингът и рекламата са ключови за развитието на малките онлайн магазини. Какви елементи трябва да съдържа маркетинговия микс? Имейл маркетинг; Mouseflow; реклама SEO, поверено на специалисти и др. Ключови техники за по-високи продажби са бързата поръчка без регистрация; самото телефонно обслужване; промоциите за освобожване от стара стока и зареждане на нова; безплатна доставка над определена сума; не един, а верига магазини – специализирани за съответните видове стоки и/ или услуги... И не на последно място – създаването на изкуствена конкуренция!

Стефан Чорбанов – project manager Stenik Group
Най-голямата грешка при стартирането на онлайн магазин би била липсата на информираност по темата “онлайн търговия”! Най-важен е  резултатът от работата на уеб агенцията, базирайки се на предимствата и лимитациите на избраната платформа, спрямо изискванията и амбициите на клиента. Ето и трите ми съвета: Стартирайте върху голяма платформа (например Magento), но започнете с нейните базови функционалности; Разрешавайте минимални корекции от разрабочиците по базовите функционалности и така ще си спестите главоболия, когато растете!

Огнян Младенов – SEO експерт SEOM
Вашият бранд е най-важното нещо, което всъщност трябва да правите! За целта са важни търсачките – за България Google и Yandex поради малцинството от руски граждани в България – над 300 000 постоянно живеещи в нашата страна. Трябва да се четат изискванията на търсачките, за да може магазинът да се рейтва добре – ако тези изисквания не се спазват, то тогава няма как да очакваме да бъдат по-нагоре. Неправилното пренасочване води до губене на връзки с останалите сайтове, много е важен също SSL Сертификатът – трябва да се грижим за него и да проверяваме кога изтича.

Георги Христулев – основател на Web Direct
Ефективното решение в имейл маркетинга е да накарате потребителя да направи това, което искате да направи – не е нужно в съобщението да има прекалено много снимки, но е необходимо балансирано количество продажбен текст, ремаркетинг (посредством имейл маркетинга) и лимитирано съдържание. Имейл маркетингът не е синоним на промоционални съобщения, той е автоматизиран персонален подход и общуване, начин да си „отглеждате“ клиентите. Това може да става посредством благодарствени имейли при покупка, напомняния за „изоставена количка“ или друг вид подсещания или услуги, поздрави за рождени и имени дни и под.
„Ако искате да знаете най-важното за имейл маркетинга, купете следващото събитие или се абонирайте да го получите по имейл!“

Василена Вълчанова – маркетинг мениджър Ozone.bg
Ако нямаме доверието на потребителя, можем да загубим над 70% от продажбите на онлайн магазина. 36% от тези хора изобщо нямат намерение да дадат лични данни и данни от кредитни карти, ако са загубили вашето доверие. В  този смисъл доверието на потребителите реално е най-големият маркетингов инструмент, с който разполагат онлайн търговците. А за изграждането му те трябва да използват не само реклама и пиар, а да обърнат внимание и на обслужването на клиентите, на техническата сигурност за техните данни, на ясната и пълна информация за продуктите, на дизайна и структурата на онлайн магазина.

Иван Бъчваров – главен секретар на Комисия за защита на потребителите (КЗП)
Най-важната информация за всички днес са разясненията по промените в ЗЕТ. Тези промени за „договора от разстояние“  са валидни от юли 2014 г. за целия ЕС – срокът за връщане на стоката в рамките на 14 календарни дни, независимо откъде поръчвате;  търговецът също е длъжен да върне парите в рамките на 14 дни. Все пак не за всички стоки и услуги потребителите могат да се възползват от тези промени – има подробен списък с онези, които са изключени от този договор и търговците са длъжни да дадат предварително (преди сключването на договора) информация кои са те!! В онлайн магазините трябва да има много ясна и точна информация за юридическото лице, което стои зад магазина; за характеристиките на стоките или услугите, които предлагат; за крайната цена, която трябва да заплати потребителя – без скрити такси и условия!

Никола Романов – dropshipper
За да стартирате собствен онлайн бизнес не е задължително да започвате от нулата, инвестирайки в собствен сайт, който тепърва да разработвате и позиционирате, гонейки лидерите на пазара. Има много по-достъпни варианти и един от тях е да се възползвате от големите платформи, лидери на световния пазар, като Ebay и Amazon. В тях не е нужно сами да търсите клиенти си, а единствено да захранвате виртуалния ви магазин със стоки и/или обяви. По този начин получавате един добре развит и позициониран онлайн магазин без да сте инвестирали нито лев и го развивате без да харчите средства и усилия за маркетинг и реклама.

Огнян Лахчев – мениджър пазари eMAG.bg
Съвременната търговия предлага различни канали, чрез които можем да стигнем до клиентите. Вече не е достатъчно да сме само офлайн или онлайн, за да сме подготвени за предизвикателствата за търговията през 21-ви век, трябва да участваме във всички канали по възможно най-много начини. Световната онлайн търговия расте с 22% на година в момента като един от последните тенденции са т.нар. трансгранични продажби – възможността да продаваш извън страната.

Станимира Накова – CRM консултант
CRM е управление на взаимоотношенията с клиенти. CRM системите дават цялостен поглед за това какво е комуникирано с клиентите, респективно между клиентите и компаниите и какви са резултатите за тази комуникация – доколко е успешна тя.  Тези системи подпомагат комуникационния процес да стане по-интуитивен и приятен за двете страни –клиентите да получават само информацията, която ги интересува, а компаниите да изпращат подходящата информация към тях.

b2b Media e партньор на конгреса.