Силата на потребителя  в “отговорния избор”

Сложи се начало на нова инициатива за развитие на портебителското поведение и отговорно предлагане на стоки и услуги от компании-„Отговорния избор“.

Георг Кел, Изпълнителният директор на Глобалния договор на ООН и Сашо Дончев, председателят на Българската мрежа на Глобалния договор подписаха меморандум за разбирателство между глобалната организация и българската структура. Споразумението се подновява всяка година след представяне на годишния отчет на местните организации. Заедно с преподписването на годишния меморандум за сътрудничество се даде начало на новия проект „Отговорния избор“


Глобалния Договор на ООН е стратегическа инициатива, която призовава компаниите да възприемат, подкрепят и приложат в своята сфера на влияние, сбор от ценности, разделени в четири основни категории: права на човека, трудови норми, околна среда и антикорупция. Днес платформата обединява над 10 000 участника от 145 страни.

Българската мрежа на Глобалния Договор на ООН е сдружение на компании и неправителствени организации, в които всички вярват, че мисията на човека е да бъде полезен, че свободният труд е творчество, че само създавайки за другите, могат да създадат себе си, и по този начин могат да бъдат пример за децата си. Мрежата в България обединява над 25 члена, които създават колективни проекти с обществена значимост и имат положителен ефект върху устойчивото развитие на бизнеса и обществото.

Събитието започна с отворена дискусия за проблемите на потреблението, правата на клиентите и потребителското съзнание. От разговорите се разкри, че различните пазари имат клиенти с различни знания относно своите права. Докато на някои места, като например супермаркетите, около 50 процента от клиентите мислят, че нямат право на избор и организацията е в сила пред тях, то на други, например телекомуникационните услуги, организациите отчитат активно клиентско съзнание.

Единодушно присъстващите се съгласиха, че в основата на нашето клиентско поведение стои образованието. Обсъдиха се проблемите в България за липсата на комуникация между Бизнеса и образованието и как те трябва да заработят заедно за постигането на общата цел - да се развие моралът в обществото.

“Преди да сме организации и компании, ние сме личности, които освен права имат и отговорности. И трябва да заставаме зад тях ежедневно с всеки един избор, който правим”, напомни Сашо Дончев, председател на Националния съвет на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН. В последствие той добави, че институциите са обичаи превърнати в правила на живота, в които ние обучаваме децата си. В България организациите са отчуждени от обществото.  Това е продължение на манталитета, които беше в миналото, когато те бяха одържавени. Училищата са отговорност на обществото, не трябва да прехвърляме вината върху друг. От Българската мрежа на Глобалния Договор вярваме, че живота ни принадлежи и ние имаме своите права и отговорности. Труден е само несвободният труд, а свободният е удоволствие. Ние трябва да възпитаме децата си на морала на труда, как да възприемат задачите си, а не да ги ограничаваме от това да се развиват, като ги предпазваме от труда.

Членовете на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН дадоха начало на проекта за силата на потребителя  - “Отговорният избор”.
Основната цел на “Отговорният избор” е да изведе на преден план прозрачността в отговорното производство и предлагане от страна на компаниите. Инициативата ще покаже на потребителите, че със своите постъпки и покупки те имат силата да променят производствените практики, да управляват „модата”, налагана от рекламодателите, и да възпитават култура на анти-консумеризъм у себе си и младите хора. Началото бе дадено със специален флашмоб “Едно има значение” в Докторската градина в София, реализиран в партньорство с Театрален колеж „Любен Гройс“.

С участието си в “Отговорният избор” компаниите отчитат своята роля в решаването на значими обществени проблеми като наличието на непрозрачни практики за защита правата на потребителите, неетичен маркетинг, увеличаване на консуматорското поведение, неинформиран и неосъзнат избор на потребителите за стоките и търговските марки. Проектът е отворен за всички компании, които припознават ценностите на инициативата, дори да не са членове на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН.

“Днес се поставиха стабилни основи за компаниите, които развиват отговорен бизнес, за да преминат на следващата фаза от мисията на Глобалния договор – да бъдат привлечени повече партньори в проекта, за да се разпространяват добрите практики и да се насърчават гражданите да осъзнаят активната си роля за изграждането на една по-добра общност”, каза Георг Кел. Той допълни, че започналата на 3 април инициатива “Отговорният избор” е отлична възможност за цялото общество да се справи с предизвикателствата и да постигне напредък в критични области.